اصغر محبی |بازیگری از بوعلی سینا تا لبه تیغ

اصغر محبی (۱۳۳۰ کرمانشاه)

بازیگر

اصغر محبی بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون به سال ۱۳۳۰ در کرمانشاه متولد شد. در ده سالگی به طور اتفاقی توسط یک گروه نمایشی که از تهران به کرمانشاه می آید برای ایفای نقش یک کودک انتخاب می شود . که همین امر باعث می شود بعد از آن به عضویت گروه نمایشی کرمانشاه درآمده و با هنرمندانی چون غلامرضا ناجی، ایرج شکرچیان، عباس بنی عامریان و نصرت الله سالاروندی غریزه هنری خود را پرورش دهد.

در سال ۱۳۵۱ به مناسبت روز جهانی تئاتر و بزرگداشت « موریس بژار » نمایشنامه سگی در خرمن جا نوشته نصرالله نویدی را بازی و کارگردانی می کند. او در مرکز آموزش هنرهای دراماتیک در کنار هنرمندانی چون آتش تقی پور ، حمید دهقانپور ، اسماعیل سلطانیان و احمد آقالو فارغ التحصیل می شود.

اصغر محبی در سال ۱۳۵۲ از کرمانشاه به تهران آمده و در گروه نمایشی ابرویز در کنار بازیگر توانمندی چون پرویز فنی زاده بازیگری حرفه ای را تجربه می کند. در سال ۱۳۵۳ به دعوت صادق بهرامی به رادیو ارگ دعوت می شود و در چندین نمایش رادیویی صدا پیشگی می کند. در سال ۱۳۵۴ به عنوان کارشناس تئاتر در مرکز رفاه خانواده تحت نظارت سازمان بهزیستی همکاری خود را آغاز و به تعلیم و تربیت جوانان علاقه مند تئاتر می پردازد.

اصغر محبی

او با تشکیل گروهی متشکل از رضا گنجی ، دکتر سعید کشن فلاح، فرید کشن فلاح ، صالح جاوید فر ، پرویز برید، امان رحیمی، اکبر سنگی و داریوش یاری موفق به اجرای چندین نمایشنامه از جمله؛ آدم خواران، رو حوضی سلطان حسین ، لوطی و انترش و مفلسها می شود. در سال ۱۳۵۶ نمایشنامه پهلوان اکبر می میرد نوشته بهرام بیضایی را کارگردانی و به روی صحنه می برد.

وی پس از انقلاب در سال ۱۳۶۲ در نمایشنامه ابوذر به کارگردانی حسین مختاری به مناسبت بازگشایی دانشگاه در تالار مولوی به روی صحنه رفته و فعالیت بازیگری خود را از سر می گیرد. در همین سالها است که در فیلم سینمایی « زندان دوله تو » به کارگردانی رحیم رحیمی پور جلوی دوربین می رود.

اصغر محبی در  سریال بوعلی سینا
اصغر محبی در سریال بوعلی سینا

تئاترهایی چون ؛قصه شب به کارگردانی حسین جعفری،مات به کارگردانی حسن عابد،دکتر شوایزر را بازی کرده و نمایشنامه ایستگاه سوم در سالن اصلی تئاتر شهر نویسندگی و کارگردانی می کند.که البته با ورود به سینما و تلویزیون به تدریج از تئاتر فاصله می گیرد و در اولین مجموعه تلویزیونی با عنوان « شکاف » او را در کنار بازیگر توانمندی چون داریوش مودبیان قرار می دهد.

اصغر محبی پس از آن در فیلمها و سریال های متعددی چون:

شب و مه به کارگردانی احمد بخشی، بوعلی سینا به کارگردانی کیهان رهگذار،راهیان به کارگردانی علی بیابانی،لبه تیغ به کارگردانی جمال شورجه،هدف گمشده به کارگردانی یوسف مهدوی،مزد ترس به کارگردانی حمید تمجیدی،خلبان به کارگردانی جمال شورجه،سازمان ۴ به کارگردانی حسن جوانبخش،زیر هشت به کارگردانی سیروس مقدم،دو روی سکه به کارگردانی کیومرث میهن دوست،همپای پیاده به کارگردانی رضا فاضلی،نقش برآب به کارگردانی داود اسدی،مادر به کارگردانی مسعود فروتن،سایه تنهایی به کارگردانی بیژن شکرریز،راز فانوس به کارگردانی محمد حسن زاده،سرنوشت به کارگردانی محسن زهتاب،فریاد بی صدا به کارگردانی جهانگیر جهانگیری،عروس حلبچه به کارگردانی حسن کاربخش،روزنه به کارگردانی جمال شورجه،بی تو تنهایم به کارگردانی قدرت الله صلح میرزایی،عبور از خط سرخ به کارگردانی جمال شورجه،بازی با مرگ به کارگردانی حمید تمجیدی،لبه تیغ به کارگردانی جمال شورجه،ویرانگر به کارگردانی ابوالقاسم طالبی،پاپوش به کارگردانی منوچهر هادی،معمای شاه به کارگردانی محمدرضا ورزی،پاهای بی قرار به کارگردانی منوجهر هادی،ایفای نقش می کند.

اصغر محبی در  لبه تیغ
اصغر محبی در لبه تیغ

اصغر محبی با تجارب هنری که در طول پنج دهه فعالیت مستمر بدست آورده بود تجربه خود را در فیلمهای داستاتی اتیسم ، بلور ، سرزمین عشق و ماسو  به عنوان نویسنده ، کارگردان و تهیه کننده به کار بسته است.

honarmand,honarmand pedia.artist,Asghar Mohebbi

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

72 + = 74