از کمند نگاه تا هشت شهر عشق: گفتگو با کتایون شیدائی ۲

کتایون شیدایی در بخش اول گفتگوی اختصاصی با هنرلند از خود و پیشینه فعالیتهایش گفت و در این بخش از گفتگو با نگاهی رو به جلو از آینده و نوشته های جدیدش می گوید

هنرلندکتاب تازه ی شما «هشت شهر عشق» به تازگی منتشر شده. در این مورد بگویید و در مورد انتشاراتی که آن را چاپ کرده است.

هفت شهر عشق را عطار گشت        ما هنوز اندر خم یک کوچه ایم

اگر جامی اندر خم یک کوچه است، ما چه بگوییم؟! بایدگفت؛ ای پیر عشق ما بیشتر از پیش و خیلی بیشتر از تو اندر خم یک کوچه ایم . هدف اصلی ام از نوشتن داستان «هشت شهر عشق» این بود که جوانان عزیز ما با گذر از میان قصه های ارزشمند شاهنامه ی فردوسی از پیچ و خم های کوچه های عشق هم گذر کنند و با شناخت بهتر و بیشتر خود و عشق و حماسه به شناختی درست و عمیق برسند. این داستان حکایت سه جوان باهوش امروزی است که بنا به پیشنهاد درویشی به دنبال درمان به قصه های شاهنامه وارد می شوند و پس از عبور از میان قصه ها و یکی شدن با بعضی از شخصیت های شاهنامه، مرگ ها و تولدها و رویش ها و جاودانگی را می بینند و به شناختی عمیق می رسند. داستان زندگی خود آن ها هم از طریق یادآوری ها و جریان سیال ذهن و رؤیاها بقه دقصه هایشاهنامه پیوند می خورد و قصه ای خاص و نو متولد می شود.

این کتاب به همت نشر داستان و برادر بزرگوارم، جناب آقای شیری، مدیر این انتشارات، در کمتر از سه ماه مراحل بررسی ، مجوز و چاپ را طی کرد. و این لطف ایشان و همکارانشان در نشر داستان ستودنی است.

هنرلند می توانید با چند جمله ما را به دنیای این رمان تازه ببرید؟

کم تر از یک ماه دیگر به جمع ما می پیوندی و محفل زندگی مان را نور و جلوه ای نو می بخشی. من و پدرت برای تو که بهترین هدیه ی خدایی، هدیه هایی آماده کرده ایم. هدیه ی پدرت آلبومیست از آهنگ های حماسی ، عرفانی و هدیه ی من قصه ایست که آن را عاشقانه با تار و پود جانم به هم بافته ام. تا تو با خواندن آن خودت را ، ما را و سرزمینت را بهتر بشناسی. امیدوارم این داستان چراغ روشنی باشد در دستان لطیف تو؛ برای بهتر دیدن ِ راه های پرپیچ و خم زندگانی و عبور از فراز و نشیب های این جهانی.

هنرلند به چه حوزه هایی در داستان نویسی علاقه دارید؟ و نویسندگان مورد علاقه ی شما چه کسانی هستند؟

تقریباًهمه نوع داستانی را دوست دارم بخوانم ؛ واقعی، تخیلی، ساده، مبهم….. تاریخی از نوع ترجمه های ذبیح الله منصوری، اجتماعی از نوع داستان های تولستوی، محمود دولت آبادی ، گلشیری ، طنز مثل داستان های جلال آل احمد، رئالیسم جادویی مثل داستان های گابریل گارسیا مارکز، رمان اجتماعی- عرفانی مثل ملت عشق الیف شافاک و کارهای عباس معروفی ، زویا پیرزاد، شیوا ارسطویی ، سامرست موام ، ژوزه ساراماگو و خیلی های دیگر

هنرلند می دانم پرکارید. کار بعدی شما چیست؟

در حال حاضر مشغول نوشتن طرح داستانی هستم که آمیخته ایست از داستانی امروزی و قصه های مثنوی مولوی. که امیدوارم خداوند باز هم در حق من لطف کند و موقعیت های خوبی برای نوشتن این داستان برایم فراهم کند بلکه بتوانم به خوبی از عهده ی این کار بربیایم.

هنرلند  در نهایت چه توصیه ای برای علاقمندان به داستان نویسی دارید و کلام آخر کتایون شیدایی در این گفتگو چیه؟

بهترین کار و تلاش در زمینه ی داستان نویس مطالعه ی آثار بزرگان داستان نویسی جهان  و نمونه های نظم و نثر فارسی است. داستان نویسی پروسه ای است زمان بر و وقت گیر که نیاز به عشق و کوشش فراوان دارد. امیدوارم همه ی کسانی که به این عرصه قدم گذاشته اند، از کوشش بازنایستند و خستگی ناپذیر باشند.

 هنرلندخانم کتایون شیدایی از شرکتتان در این گفتگو تشکر می کنیم.

من هم از سایت هنرلند و فصلنامه وزین سرزمین هنر تشکر می کنم

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

2 + 6 =