ازتوهین تا توقیف: تمام ماجرای یالثارات!

ماجرای جشن ماهنامه دنیای تصویر امسال و توهین نشریه یالثارات به برخی از هنرمندان شرکت کننده دراین جشن این روزها نقل محافل فرهنگی هنری شده است .در زیر تمام آنچه دراین باره می دانیم را ملاحظه می فرمائید.

اصل خبر

شانزدهمین جشن حافظ شامگاه شنبه ۲ مرداد ماه ۹۵ با حضور گسترده هنرمندان,بازیگران و اهالی سینما در تالار وحدت تهران برگزار گردید. عبور هنرمندان از روی فرش قرمز این جشن حاشیه های فراوانی به دنبال داشت.

 

اقدام یالثارات

 نشریه یالثارات در شماره اخیر خود عکس هایی از هنرمندان در مراسم جشن حافظ که چند روز پیش برگزار شده بود، منتشر کرد  و در مطلبی با عنوان “دیوث کیست؟ ” نوشت:

امام صادق فرمودند: «بهشت بر دیّوث (کسی که نسبت به زن و دختر و خواهرش و … بی تفاوت است و غیرت ندارد) حرام است.» (۱)

رسول گرامی اسلام (ص) فرمودک «هر مردی که زنش خود را آرایش کندو با آن حالت از منزلش بیرون آید، آن مرد دیوث می باشد و اگر کسی چنین مردان بی تفاوت در مقابل همسر و (دختران و خواهرانشان) را دیوث بنامد گناهی نکرده است و نیز زنی که خود را رینت و خوشبو نماید و از خانه اش خارج شود و شوهرش به این کار راضی باشد برای هر قدمی که این زن بر می دارد برای شوهرش خانه ای در جهنم بنا می شود.» (۲)

سه کسند که خداوند یهشت را بر آنها حرام کرده است؛ شرابخوار و آنکه پدر و مادر از او ناراضی باشند و دیوث که بی ناموسی را در خانواده خود ندیده بگیرد. (۳)

پایگاه اطلاع رسانی بنیاد اسراء بعد از دیدار آیت الله جوادی آملی با عارف نماینده تهران و جمع دیگری از نمایندگان منتخب مجلس شورای اسلامی در روز یکشنبه ۱۹ اردیبهشت سال جاری به کاربرد اصطلاح «دیاثت» از سوی آیت الله جوادی آملی پرداخت و در این رابطه نوشت: «فقیهان شیعه، در ابواب قضاء حدود و شهادت، بر اساس روایات معتبر امامان معصوم (ع) احکام متعددی برای «دیوث» و «دیاثت» مطرح کرده اند. همانطور که در کتاب شریف مجمع البحرین آمده در اصطلاح ایشان، «دیوث» به مرد بی غیرتی گفته می شود که مردان بیگانه را بر همسرش وارد می کند.

دیاثت از گناهان کبیره است به گونه ای که در روایتی از وجود مقدس رسول اکرم (ص) آمده است که دیوث بوی بهشت را استشمام نمی کند. امام صادق (ع) نیز می فرماید: «بهشت بر دیوث حرام است». از این رو شهادت دیوث نیز در محاکم شرعی پذیرفته نیست.»

۱٫ منبع: کافی: ج ۵ ص ۵۳۷ .

۲٫ بحار اانوار ج ۱۰۳ ص ۲۴۹ – سفینه البحار ج ۲ ص ۵۸۶

۳٫ مفاتیح الجنان – ۱۲۲۱

۱۰۶۳۶

واکنش انجمن بازیگران:

انجمن بازیگران سینمای ایران، در بیانیه خود خواستار “برخورد قاطع مسولین قضایی و قانونی ذی‌ربط” با بی حرمتی نشریه یالثارات ارگان انصار حزب الله به جمعی از سینماگران شده بود.

این انجمن انجمن در ادامه اعلام کرد که “پس از چند روز خویشتن داری و با مشاهده عدم برخورد مناسب با این هجمه اخلاقی، حق قانونی و شرعی اعاده حیثیت را برای تمامی هنرمندان و خانواده آنها محفوظ می داند”.

واکنش ها به مطلب یالثارات فقط به اینجا ختم نشد، بسیاری از بازیگران و هنرمندان این مطلب را توهین آمیز دانسته و خواستار برخورد با این نشریه شدند.

شهاب حسینی بازی گر برنده جایزه جشنواره کن با انتقاد شدید از یالثارات خطاب به آن‌ها نوشت:  «به هم کیشان داعشی خود بپیوندید.»

احمد توکلی سیاستمدار اصولگرا نیز در یادداشتی در تلگرام خود به مطلب یالثارات انتقاد کرد.

توکلی ضمن انتقاد از حجاب همسران برخی از سینماگران، از مطلب هفته نامه یالثارات انتقاد کرد و افزوده که متهم کردن یک مرد به “دیاثت”، به معنی دادن نسبت “زنا” به همسر اوست و در قرآن برای کسانی که “زنان عفیف را به زنا متهم می‌کنند” مجازات “۸۰ ضربه شلاق” تعیین شده است.

ارگان رسمی گروه انصار حزب الله، در مطلب خبرساز خود تحت عنوان “دیوث کیست”، از جمله به نقل روایتی مذهبی پرداخته بود که حکایت داشت: “هر مردی که زنش خود را آرایش کند و با آن حالت از منزلش بیرون آید، آن مرد دیوث می باشد و اگر کسی چنین مردان بی تفاوت در مقابل همسر و (دختران و خواهرانشان) را دیوث بنامد گناهی نکرده است.”

 

واکنش برخی از هنرمندان

 

بهنوش بختیاری:

شرمندم..شرمندم… که مجبورشدم این متن رو از روزنامه بی ادب یالثارات درپیجم بگذارم..

دیوث هرکه هست باشرف تر از کسی است که به مسلمانی توهین میکند و به ناموسش انگ هرزگیمیزندتوهین صدباره به جشن حافظ و هنرمندانو سکوت همیشگی خانه سینما در برابر ظلممنخودم در جشن حافظ به دلیل تئاترم حضور نداشتم

ولی توهین به همکارم توهین به خودم است….

پوشش همکاران من فقط زیبا بود….

هیچکس زننده لباس نپوشیده بود….

در شرایطی که تکلیف اختلاسها و فیشهای حقوقی و پولشویی ها روی هواستباید هم با چنینتیترهایی سر مردم را گرم کردتروریسم در لباس دین. …ما سکوت نخواهیم کرد و این مسئله شعبان بیمخ بازی در روزروشن رو از طریق قضایی پیگیری خواهیم کرد و پشتیبان جشن حافظ خواهیم بود.( پندار نیوز)

شهاب حسینی

 

واکنش شدید شهاب حسینی به توهین یالثارات

 

واکنش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی:

حسین نوش‌آبادی در سی‌امین نشست خبری خود که صبح امروز – ۱۱ مرداد ماه – در برج آزادی برگزار شد، با اعلام خبر توقیف هفته نامه یالثارات به دلیل اهانت به سینماگران، گفت: «به کار بردن چنین واژه‌های سخیفی در فرهنگ ما جایگاهی ندارد و تخطی محسوب می‌شود؛ بنابراین مطابق تبصره قانون مطبوعات این نشریه متخلف شناخته شده و توقیف شد.»

نوش‌آبادی همچنین از ارجاع پرونده نشریه یالثارات به دادگاه قضایی خبر داد.

واکنش نشریه یا لثارات:

مدیر مسئول هفته نامه یالثارات الحسین آخرین وضعیت نشریه یالثارات را تشریح کرد.عبدالحمید محتشم در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان به صحبت های نوش آبادی سخنگوی وزارت ارشاد واکنش نشان داد.
وی گفت: بر خلاف اظهارات سخنگوی وزارت ارشاد، یالثارات توقیف نشده است و هیأت نظارت پرونده ما را به دادسرا ارجاع داده است.

مدیرمسئول هفته نامه یالثارات خاطر نشان کرد: اگر در مدت باقیمانده تا چاپ این هفته نامه اتفاق خاصی رخ ندهد، یالثارات صبح روز چهارشنبه روی دکه‌ها برای عموم مردم قابل دسترس خواهد بود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

87 + = 89