پایان جشنواره بی رونق

«سی وچهارمین جشنواره تئاتر فجر »در حالی به پایان رسید که هیچگاه نتوانست انتظارات اهالی تئاتر را برای استقبال تماشاگران از رویدادی که شایسته توجه بیشتر بود فراهم کند.

 اختلاف سطح میان جشنواره تئاتر و جشنواره فیلم فجر همیشه وجود داشته است اما این روزها بیشتر به چشم می آید. مثال «سینما» و«تئاتر» بسیار شبیه مسأله «رادیو» و «تلویزیون» است. این اختلاف را نمی توان به نوع نگاه مسؤلان به این دو «هنر» یا این دو «رسانه» خلاصه کرد. عوامل متعددی دراین زمینه دخیل هستند. پول ،شهرت ،محبوبیت سه فاکتور مهمی هستند که تلویزیون را از رادیو وسینما را از تئاتر جدا کرده است وکمابیش در همه جای دنیا نیز همینگونه است با این تفاوت که سطح رضایتمندی هنرمندان در رادیو و تئاتر در دیگر کشورها به این اندازه با ایران تفاوت ندارد.

هنرمندان تئاتر و رادیو  در کشورهای پیشرفته ،به طور عمومی از وضعیت اجتماعی واقتصادی خوبی برخوردارند و اگرچه نسبت به سینما و تلویزیون درآمدهای کمتری دارند اما مطمئنند که به خوبی دیده و شنیده می شوند.

متأسفانه در کشور ما نه «تئاتر» در جایگاه مناسب خود نشسته است و نه «رادیو» منزلت لازمه اش را دارد. هرچند هم «رادیو» داریم هم «نمایش» و هم حتی «رادیو نمایش» ،اما ظاهرا این پیوند نیز نتوانسته است آنگونه که باید در رشد وتعالی این هنر نزد افکار عمومی جامعه مؤثر باشد.

شاید این محتوا را نیز دوست داشته باشید

اگر بلیطهای حمایتی وزارت ارشاد به داد تئاترهای روی صحنه نرسد حجم زیادی از صندلیهای سالنهای نمایش خالی می ماند. این درحالی است که تئاتر در کشورهای پیشرفته منزلت وجایگاه ویژه ای دارد واین درحالی است که سینما هم در آن بلاد پررونق وصنعتی واقتصادی به شمار می رود.مشکل از کجاست ؟ آیا فرهنگ مردم ایران هنری همچون تئاتر را نمی پذیرد ؟ آیا برنامه ریزان فرهنگی اشتباهی مرتکب شده اند؟ آیا ذائقه مخاطب تغییر یافته است؟

اینها نمونه سؤالاتی است که در این زمینه مطرح است و گرنه تالار وحدت در فاصله ۲۴ ساعت از اختتامیه جشنواره تئاتر فجر ،محل برگزاری افتتاحیه فیلم فجر است و سخنرانان همانها هستند ،اگر حضور مسؤلان ملاک است خوب حاضرند ،اگر سالن وتشریفات لازم است که یکسان است .

به نظر می رسد در زیر این پوسته اتفاقات دیگری افتاده است که باید بیشتر موردتوجه قرار گیرد.شاید تئاتر نیاز به تشریفات نداشته باشد،شاید نظارتها وسیاستها نیاز به بازنگری داشته باشد ،شاید آموزشها نیاز به به روز شدن داشته باشد وشایدهای دیگری که نه نیاز به جلسه دارد نه نیاز به سخنرانی ،نیاز به عمل اصلاحی دارد.

راستی کسی می داند چرا وبسایت رسمی تئاتر فجر  با نشانی fadjrtheaterfestival.com/fa/news در بیشتر زمان برگزاری جشنواره دردسترس نبود اما سایتهای خصوصی پوشش خبری جشنواره را برعهده داشتند؟


عکس شاخص این مطلب ، برگرفته از وبسایت «تئاتر » به نشانی teater.ir است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

− 1 = 6