اتنودرام چیست و اتنولوژی به چه معناست؟

ایرج محرمی

مبحث اتنودرام نخستین بار از دانشگاه آریزونا شروع شده و هم اکنون هم دانشگاه کنکوردیا در مونترال کانادا توسط پروفسور Snow ادامه دارد. در این شیوه شما با استفاده از مصاحبه با افراد، جمع آوری آمار و استاتیستیک؛ دست به تولید نمایشنامه می زنید.

فاز اولیه اتنودرام در واقع یک آنتولوژی از تئاتر رئال می باشد . کتابی به این اسم از جانی_سالدانا در ۲۰۰۵ نوشته شده است.

اتنولوژی چیست؟

در بعضی مقاله ها از شمنیسم و جادو و اسطوره اسم برده شده است در واقع اتنولوژی یک متدولوژی هنری است. که نمود آن بیشتر در نمایشنامه نویسی دیده می شود.

در این متد از داده های موجود و حتی داده های آماری نمایشنامه تولید می شود. در کتاب «جانی سالدانا» هفت مثال برای «اتنولوژی» آورده شده است.
«اتنولوژی» به این سوال پاسخ می دهد که چه تنشی بین یک اجرای هنری و یک تحقیق علمی می تواند وجود داشته باشد . در حال حاضر گرایش «اتنولوژی» در دپارتمان های دانشگاه های دراماتیک آمریکا و کانادا ایجاد شده است.

اتنودرام چیست؟


اِتنودرام Ethno drama یا همون تئاتر قومی  بیشتر زمینه ها را از  آیین و مراسم ٬ فرهنگ ٬ روانشناسی گرفته تا جادو درمانی و … را شامل می شود.
اِتنودرام Ethno drama در واقع حیطه وسیع تری نسبت به #سایکــــــــودرام Psycho drama» – «سوسیودرام Socio drama » و«دراما تراپی Drama_therapy » دارد به طوری که ریشه آغازین همه موارد فوق رو می شود در اون جستجو کرد بدون اینکه از لحاظ ماهیت واحد انگاشته شوند.
می توان ادعا کرد تئاترقومی همه این موارد رو در بر می گیرد. گروهی توی آفریقا انواع مختلفی از تئاتر را که وابسته به اقوام مختلف با فرهنگهای متنوعی است را تجربه می کنند و اسم آن راهم اتنودراماتولوژی گذاشتند؛ ولی منظور از اتنودراما در این مقوله آن را شامل نمی شود. البته ترجمه واژهاتنیک که وابسته به گروه خاص یا قوم معنی می شود ذهن ما در اولین مرحله به سمت تئاتر قومی و آیینی و .. منحرف شود.

شاید این محتوا را نیز دوست داشته باشید
اتنودرام
سالدانا – اتنودرام


«سالدانا» استاد دانشگاه آریزونا اغلب به عنوان مبدع اتنو دارم محسوب می شود. در این مجال اتنو درام از منظر ایشان بررسی می شود.
اتنودراما یک متدولوژی بر مبنای روش های هنری است که برای ارائه و ایفای روایت افراد مختلف از مسائل و مشکلات اجتماعی، آسیب های روانی و رویدادهای برجسته زندگی آنهاست. اتنودراما یک متن اجرایی است. که با توصیف ها و شرح وقایع به نمایشنامه تبدیل می شود.
سالدانا اعتقاد دارد اتنودراما یعنی دراماتیزه کردن داده ها و اطلاعات. البته اتنودراما میتواند دربرگیرنده اصطلاح های دیگری مثل اجراهای قوم نگارانه و تئاتر اجتماعی وتئاتر واقع گرایانه نیز باشد.پرفسور سالدانا در کتاب خود به همین نام چهار شیوه برای اتنودرام پیشنهاد می کند: دراماتیزه کردن پرسش و پاسخ هایی که از مصاحبه با افراد مختلف بدست می آید.

  1. آداپته کردن پرونده ها و گزارشهای منتشر شده سازمان ها نهادها.

  2. اجرای نوعی از بازتاب های شخصی که از تحقیقات و تجربه های شخصی و ارتباط آنها با فرهنگ و جامعه و سیاست و … بدست آمده است.

  3.  کارهای گروهی و کارگاهی که توسط کمپانی های تئاتری تجربه می شود.

دو مثال :

الف. نمایشنامه پروژه لارومی از روی مصاحبه هایی که با ساکنان روستای لارومی انجام شده بود ، نوشته شد.

ب. united93 که درباره مسافران پرواز هواپیمای در ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ در پنسیلوانیا سقوط کرده بود.

منبع بیشتر اکتهای نمایشی از گزارشات کمسیون تحقیق ۱۱سپتامبر جمع آوری شده بود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

55 − 51 =