آزمایش بزرگ روی مخاطب کوچولو

423064_orig

آزمایش بزرگ روی مخاطب کوچولو!

علیرضا دباغ

هفته گذشته (اوایل مرداد۱۳۹۴)میدان “قیصر امین پور” تهران ،چند روزی برروی اتومبیلهائی که از غرب به سمت شرق حرکت می‌کردند بسته شد.مأموران پلیس حاضر درصحنه به عنوان مجری این طرح درپاسخ به شهروندان معترض اظهار می‌کردند این طرح به صورت آزمایشی برای کنترل ترافیک این محدوده اعمال شده است.دراین طرح مردم به جای عبور از مسیر مستقیم به سمت زیرگذر احداثی در پل جدید الاحداث درجنوب میدان هدایت می‌شدند وبعد از گردش در زیرگذر کم عرض این پل به سمت غرب میدان ادامه مسیر می‌دادند.ازدحام بیش از حد خودروها در حوالی میدان در همان هفته اول و واکنش منفی مردم باعث شد پلیس که خوشبختانه به طور مستقیم با مردم درارتباط بود به خواست عمومی‌توجه کرده و تردد درمیدان را به همان وضعیت سابق برگرداند.این یعنی آزمایشی کوچک باقابلیت برگشت!

در حیطه رسانه ای هم گاهی آزمون وخطا رخ می‌دهد اما  برگشت پذیری آن به همین سادگی نیست.

برنامه‌های رادیوئی وتلویزیونی مدت زمانی را لازم دارند تا به جذب مخاطب بپردازند ،برخی از برنامه‌ها در مدت زمان کمتر وبرخی درمدت زمن بیشتری می‌توانند مخاطبان خود راجذب کنند ؛البته برنامه‌هایی هم هستند که هیچگاه موفق به جذب مخاطب نمی‌شوند. مدیران رسانه‌ها با مطالعه دقیق برروی تمامی‌جوانب امر اعم از کیفیت برنامه و رضایتمندی مخاطبان به طور دائم بر پخش برنامه‌ها نظارت می‌کنند.این پروسه در رسانه‌های کلاسیک باعث می‌شود گاه یک برنامه در طول مدت زمانی کم از دایره تولید خارج شود وبالعکس برنامه ای به دلیل موفقیت در کنداکتور(جدول پخش) شبکه‌ها سالها جا خوش کند.

صداوسیما به عنوان بزرگترین سازمان رسانه ای کشور وتنها امتیاز دار پخش امواج رادیوئی وتلویزیونی در کشور تشکیلات وسیعی برای نظرسنجی ،تحقیق، نظارت وارزیابی برنامه‌های خود دراختیار دارد ودر درون شبکه‌ها نیز واحدهائی همچون اطلاعات وبرنامه ریزی ،طرح وبرنامه ونظارت وپخش به طور دائمی‌مشغول دادن اطلاعات ونکات مهم برای اعمال تصمیمات مدیریتی به مدیران گروههای برنامه ساز و درنهایت مدیر شبکه هستند .این سیستم پیچیده برای یک هدف بزرگ است و آن هدف کاستن از ریسک پذیریهای حاصل از آزمون وخطا برروی برنامه‌های رسانه ای است که مخاطبی ملی دارد.

مخاطب یک شبه به دست نمی‌اید اما می‌تواند یک شبه از گردونه شنوندگان یا بینندگان رادیو وتلویزیون خارج شود که در اینصورت بازگرداندن آن به راحتی تغییر مسیر یک خیابان نیست.

شاید این محتوا را نیز دوست داشته باشید

«رادیو ایران» سالهاست صحنه اینگونه آزمون وخطاهاست که میتواند باعث ازدست دادن مخاطبانش شود. درسالهای اخیر بارها شاهد تغییر زمان پخش برنامه‌های این شبکه بوده ایم که بخشی از آنها اجتناب ناپذیراست اما بخش دیگری از آن سلیقه ای و درراستای آزمون وخطا ارزیابی می‌شود.تغییر ساعت رسمی‌کشور وبه تبع آن تغییر یکساعته درزمان پخش اذان وبرنامه‌های حول وحوش آن نمونه ای از تغییرات اجتناب ناپذیر هستند اما حذف یا تغییر درساعت پخش ومحتوای برنامه‌های پرمخاطب تغییراتی نامطلوب ازلحاظ مدیریت برنامه‌های شبکه ای به شمار می‌روند.

این اتفاق در سالهای اخیر بارها بر روی آنتن رادیو ایران اتفاق افتاده است که متاسفانه برنامه‌های مهم وشاخص این شبکه را دربرگرفته است.برنامه‌هائی نظیر:قرآن وترجمه(نفس صبح) ، خردسالان(سلام کوچولو)،صبح جمعه باشما(جمعه ایرانی)، قصه ظهر جمعه ،فرهنگ مردم،ترانه‌های درخواستی(گلبانگ) و شب به خیر کوچولو ازجمله برنامه‌های شاخص این شبکه پرمخاطب است که متأسفانه بارها وبارها دستخوش تغییر درمحتوا یا زمان پخش شده اند.

حذف برنامه «جمعه ایرانی» بدون درنظر گرفتن وآماده سازی جایگزین مناسب برای آن در روزهای آغاز سال ۱۳۹۴ نمونه ای در زمره ریسکهای مدیریتیبه شمار می‌رود که می‌تواند به اعتماد مخاطب لطمه واردمیکند. امادرک شرایط وحساسیتها وملاحظات موجود پیرامون برنامه جمعه ایرانی ما را ازبسط این موضوع دور میسازد. آنچه قابل نقد است تغییر برنامه‌های بی حاشیه ،کم دردسر وپرمخاطب وجذابی مانند برنامه‌های «شب به خیر کوچولو» و «سلام کوچولو» است که با معیارهای کلاسیک مدیریتی رسانه جور درنمی‌آید.

 

ایسنا در خبری که روز ۳۱ تیرماه ۱۳۹۴ منتشر کرد از پخش سری جدید برنامه سلام کوچولو در ساعت ۸:۳۵ بامداد خبرداد. این درحالی است که با شروع تعطیلات تابستانی خردسالان به طور معمول بیش از دیگر اوقات سال استراحت می‌کنند وتغییر زمان پخش برنامه‌های این کودکان اگر هم لازم باشد بهتر است به نحوی باشد که برنامه دیرتر از قبل اغاز شود نه زودتر!

وکیلی در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود از تغییر زمان پخش «سلام کوچولو» که پیش از این ساعت ۱۰ صبح پخش می‌شد خبر داد و گفت: در طول ایام تابستان تصمیم گرفته شده است این برنامه هر روز ساعت ۸ و ۳۵ دقیقه به غیر از روزهای پنج‌شنبه و جمعه پخش شود، اما از ابتدای مهرماه دوباره ساعت پخش این برنامه همان ۱۰ صبح قدیم خواهد بود.

به گزارش ایسنا، «سلام کوچولو» نام تنها برنامه‌ رادیویی برای قشر کودکان و خردسال است که توسط عذرا وکیلی، مجری و تهیه‌کننده با سابقه رادیو، ۴۰ سال بدون وقفه از رادیو ایران پخش شد. رادیو ایران پیش از این تصمیم به متوقف کردن این برنامه کرده بود و مدتی هم متوقف شد اما دوباره تصمیم گرفته شد که در رادیو بماند و به تولید خود ادامه دهد.

اگر این گزارش ایسنا صحیح باشد و مدیران رادیو ایران ابتدا قصد تعطیلی «سلام کوچولو»را داشته، ولی بعد از آن  تصمیم به ادامه پخش این برنامه گرفته اند جای این پرسش باقی است که چرا برنامه درهمان زمان ثابت خود پخش نشد و به ساعات اولیه بامداد منتقل شد ؟!

آزمون وخطا در سطح رسانه ای با آزمون وخطا درسطوحی مثل تغییر مسیر موقت یک خیابان قابل مقایسه نیست چراکه در عرصه سنگین رقابت رسانه ای از دست دادن مخاطب یک برنامه شانس بازگشت او را بسیار کمرنگ میسازد.البته رسانه ملی از شانس بزرگی برخورداراست وآن عدم وجود شبکه‌های رادیوئی وتلویزیونی داخلی دربخش خصوصی است شاید همین امتیاز قانونی باعث تشجیع مدیران رسانه ای برای ازمون وخطای گسترده در تغییر پی درپی کنداکتور پخش ومحتوای برنامه‌های پرمخاطب است.اما آیا انجام این ازمایشهای بزرگ بر روی مخاطبان کوچولو شایسته است؟

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.