آرتوش | هنرمندی همچون شهاب زودگذر

جواد پاکروش

در نیم قرن اخیر هنرمندان بسیاری بودند که آمدند و درخشیدند و در کوتاه مدت صاحب شهرت و محبوبیت شدند اما عمر فعالیت هنری آنها آنقدر کوتاه بود که پس از چند سال غیبت به کلی از یادها فراموش شدند…

یکی از این شهاب های زودگذر در آسمان ترانه ایران ” آرتوش” بود.

ترانه خوانی در دهه ۱۳۴۰

آرتوش یکی از نخستین ترانه خوانان فصل جدید ترانه در ایران در دهه ۱۳۴۰ بود. او این اقبال را داشت که خواننده یکی از اولین ملودیهای بانی ترانه نوین ایران یعنی پرویز مقصدی باشد.
سال ۱۳۴۲ سالی است که نبض موزیک پاپ که در آن ایام به اشتباه جاز نامیده می شد، در دست هنرمندانی چون ویگن، منوچهر سخایی، عباس مهرپویا، محمد نوری و … است و آهنگساز روز نیز «عطاء الله خرم» نام داشت.
در این سال صفحه ای از خواننده ای گمنام با ملودی آهنگسازی نسبتاً گمنام تمام معادلات را بر هم می زند. صفحه ترانه ” نفرین” یا همان سنگ قبر آرزو آنقدر پر فروش می شود که شعر متن ترانه تا چند سال بعد مدام در مجلات منتشر می شود.

سنگ قبر آرزو

ملودی زیبا و متفاوت پرویز مقصدی، کلام شاعرانه و تازه پرویز وکیلی و صدای آرتوش یکی از ماندگارترین ترانه های پاپ ایران را خلق کرد.
ترانه ای بسیار محبوب که حتی امروز هم هر گیتاریست آماتور و تازه کاری سعی در تمرین آکوردهای آن دارد!

 

آرتوش بعد از موفقیت کم سابقه و باشکوه ترانه «نفرین» مدتی در کاباره ها به اجرای برنامه پرداخت و چند ترانه فارسی و ارمنی دیگر خواند.
شایان ذکر است اندی خواننده نسل جدید از نوازندگان ارکستر آرتوش بود.

ترانه های تبلیغاتی

آرتوش در سال ۱۳۴۴ در روابط عمومی کارخانجات تازه تاسیس شده “قو” به کار مشغول شد و دو ترانه تبلیغاتی به نام‌های «افسانه قو» و «نیلوفر دریا» را خواند. این ترانه ها هم به رغم تبلیغاتی بودن مورد توجه قرار گرفتند.

با این حال آرتوش که بسیار محبوب بود و آینده درخشانی در خوانندگی برای او تصور می شد در سال ۱۳۴۵ به یکباره ناپدید شد و سر از اروپا و بعد ارمنستان در آورد.
بیست و چند سال بعد در دهه شصت او ترانه هایی از ساخته های پرویز مقصدی را تحت عنوان آلبوم نفرین در لس آنجلس منتشر کرد و در چند برنامه و شوی تلویزیونی ظاهر شد.

آلبوم نفرین آلبومی بیگانه با فضای موزیک “خالتور و دنبک” لس آنجلسی بود.

پس از آن بار دیگر آرتوش به انزوا رفت و بیست و چند سال بعد در همین چند سال اخیر یکی دو ترانه از جمله “تهران” از او منتشر شد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
3 نظرات
  1. فر می گوید

    با عرض سلام
    تا آنجایی که من اطلاع دارم اندی و کوروس در گروه یک خواننده دیگری به نام آرتوش بودند. آن خواننده ای که سنگ قبر آرزو رو خوانده نام اصلیش ardashes avedian است که اصولا به زبان ارمنی و روسی میخونه، و کارهای محدودی هم به زبان فارسی داره اما فعالیتش در ارمنستان به مراتب بیشتر از ایران بوده، و چون یکی از والدینش ارمنی بوده، در اونجا هم فعالیت داشته.
    میتونید موسیقی ایشون به زبان ارمنی رو در یوتوب با سرچ نام ایشون گوش کنید. صدای بسیار زیبا و لطیفی دارند

  2. رامین می گوید

    دقیقا همینطوره . معروفیت ایشان بیشتر از ایران است . ایشان ترانه هایی به زبان روسی هم دارند که زبان دوم در ارمنستان است

  3. کوروش می گوید

    عزیز دلم آرتوش تخلص یا اسم هنری شه

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

− 3 = 6