یادداشتی بر یک فیلم رادیوئی: آقای هرتز

 مستند «آقای هرتز» نوروز ۱۳۹۶ از شبکه مستند سیما به نمایش درخواهد آمد. این مستند داستان باورنکردنی جوانی زابلی است که در عصر اینترنت، با رادیو عشق ورزی می کند.قاسم اورنگی برنامه ساز رادیوتهران درباره این فیلم یادداشتی نوشته است که در دومین شماره فصلنامه سرزمین هنر می خوانید.

  داستان رادیو برای همه آن­هایی که با این رسانه مأنوس هستند، داستان روزهای پرمشغله و شب­های آرام است. حکایت زندگی و عاشق شدن و خاطره­بازی است. زندگی نیست، اما همراهی زنده برای پرکردن تنهایی­ها و گم شدن در لحظه­های خیال­انگیز آن است. فقط باید یک عاشق، یک خیال­پرداز و یا حتی یک دیوانه بود تا صدای جعبه­ی دست­ساز مارکونی بزرگ را از دل همه­ی حوادث شنید و با شنیده­ها دنیایی شخصی ساخت. دنیایی که تو در آن نقاش همه­ی صداهایی خواهی بود که می­شنوی؛ شادی­ها و غم­ها، اشک­ها و لبخندها، شوخی­ها و جدی­های بی­شمار، همه و همه از آن شنونده­ای است که دنیایش را خود می­سازد، بدون آن­که حد و مرزی برایش قایل شود.

    شاید همین خصوصیات است که رادیو را در طبقه­ی رسانه­های گرم قرار می­دهد. آنقدر گرم که اگر نزدیکش شوی، در خود ذوبت می­کند و اگر از دور به تماشایش بشینی، چیزی بجز مجموعه­ای از اصوات که در محیط پیرامونت منتشر می­ شود نمی ­شنوی. آقای هرتز، روایت­گر یکی از ذوب­شدگان دیوانه ­وار رادیو است؛ آن­هم در عصری که خیلی­ها بر طبل مرگ و سکوت رادیو می­ کوبند و از دنیای رسانه­ های مجازی سخن می­ گویند.

   مستند بلندی که صادق داوری ­فر به دهمین جشنواره­ ی سینما حقیقت آورده، حکایت جوانی زابلی است که تمام دنیایش رادیو است. این مستند برای همه­ ی آن­هایی که  رادیو را می­ شنوند، قابل­ باور و البته شگفت­ آور است و شاید ضعف­ها و خوبی­های آن فقط برای همین جمع قابل نقد و درک باشد. آقای هرتز، بهترین کار خالق آن به حساب نمی­آید، اما شناخت دقیق او از رادیو به عنوان کسی که خود از بهترین برنامه­سازان آن بوده و درک صحیح او از رفتار ویژه ­ی سوژه ه­ایی که در مقابل دوربینش قرار گرفته، باعث خلق لحظات نابی شده است که آقای هرتز را از نظر روایت و فرم  در سطحی بالاتر ازتجربه­ های پیشین وی قرار می­ دهد.

متن کامل این یادداشت را درباره مستند «آقای هرتز» صفحات  ۷۶ تا ۷۹ دومین شماره فصلنامه سرزمین هنر بخوانید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

58 + = 60