و اینک: محمد رسول الله

_121

این روزها خیابانها وبزرگراههای تهران شاهدنوع متفاوتی از تبلیغات هنری برای یک فیلم سینمائی هستند.

پوسترهائی که نه نام کارگردان برآن  نوشته شده و نه اسمی از بازیگران مشهور بر آن نقش بسته است،تصاویری که به تابلوهای نقاشی شبیه هستند ودرمیان تبلیغات پر زرق و برق کالاهای مصرفی و خدمات شهری کاملاً متمایز به نظر می رسند. در کنار این پوسترها و بنرها بخشهای مختلف خبری رادیو و تلویزیون نیز به ما یادآوری می کنند که چهارشنبه چهارمین روز شهریور ۱۳۹۴ زمان اولین اکران عمومی مهمترین پروژه سینمائی ایران است که در ژانر تاریخی وموضوع دینی ساخته شده است.

بنرهای متفاوت تبلیغات یک فیلم درسطح شهر تهران نشان از پایان انتظارها برای اکران فیلم محمد رسول الله مجید مجیدی می دهد.فیلم محمد رسول الله دومین فیلم مذهبی است که درتابستان امسال از سینمای اکران به تماشاگران عرضه می شود.اکران نخستین فیلم یعنی رستاخیز  به کارگردانی احمدضا درویش سرنوشت خوشایندی نداشت و حتی یک هفته هم بر پرده ها امکان حضور نیافت .وزارت فرهنگ و ارشاداسلامی دربرابر اولین اعتراضهای محدودی  از گروههای خاص شیعی که در اطراف یک سینمای نمایش دهنده فیلم درتهران وادارات ارشاداسلامی یکی دوشهر کشور رخ داد، بلافاصله از موضع پیشین خود عقب نشینی کرد ومجوزی را که برای اکران این فیلم صادرکرده بود باز پس گرفت.

اکنون نوبت به اکران دومین فیلم مذهبی امسال رسیده است. فیلمی که هم از نظر شیعیان و هم از دید سنی ها از اهمیت به سزائی برخورداراست، چراکه دوران کودکی آخرین فرستاده خدا حضرت محمد (ص) را به نمایش در میآورد. دانشگاه الازهر مصر به عنوان مهمترین مرکز فتاوی دینی اهل سنت  جهان ،درحالی که هنوز هیچکدام از اساتید ومفتیانش فیلم را ندیده اند موضع خصمانه ای علیه آن گرفته اند و وهابیون با ادعای دروغین به تصویر کشیدن سیمای رسول اکرم (ص) دراین فیلم آتش بیار معرکه گشته اند.

432333_702

با این حال به نظرمی رسد وزارت فرهنگ و ارشاداسلامی این بار مصمم به نمایش فیلم است و سینماها درانتظار رسیدن نسخه نهائی برای اکران عمومی هستند. فیلمی که به گفته سازندگانش از بهترین عوامل سینمائی ایران وجهان برای ساختنش استفاده کرده اند. صداوسیما در اقدامی بی سابقه به جای پخش آنونس فیلم در بخشهای معمولی تبلیغاتی خود،در بخشهای مختلف خبری رادیو و تلویزیون به بهانه های مختلف این فیلم را تبلیغ می کند وحتی مصاحبه کارگردان فیلم با خبرنگاران را به صورت مستقیم پخش می نماید . شاید به همین دلیل است که مجید مجیدی ضمن گلایه از کسانی که امکان انجام مصاحبه وی با خبرنگاران در مشهد مقدس را فراهم نکرده بودن به طور ویژه از محمد سرافراز تقدیر وقدردانی می نماید.اگرچه تهیه کنندگان فیلم از بابت اختصاص دقایقی از بخشهای خبری به  جای هزینه های سنگین تبلیغات تلویزیونی این فیلم خوشحالند، اما نباید از نظر دور داشت که  تغییر روند معمولی تبلیغ یک فیلم و کشاندن آن در بین بخشهای خبری که به طور عمده کفه سیاسی بودنشان بر سایر جنبه های آن می چربد ،اگرچه باعث صرفه جوئی درهزینه تبلیغ می شود اما به طور نامحسوسی زمینه بهانه گیری مخالفان را برمی انگیزد.

حیف است فیلمی که با حمایت تمام وکمال ارکان مختلف نظام جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک اثر شاخص سینمای دینی ایران ساخته شده است ،درآستانه اکران عمومی فاقد استراتژی مناسب تبلیغاتی باشد. دقت به این نکته حائز اهمیت است که نه مجیدی کارگردان ناشناخته ای است که بخواهد با حمایت بخشهای پیدا و ناپیدای سیاسی به شهرت درمیان جامعه هنری دست یابد و نه موضوع فیلم اجازه چنین ریسک بالائی را به سازندگان آن می دهد که دستمایه مسائل سیاسی قرارگیرد .بهتراست تهیه کنندگان فیلم همانگونه که در باره پرداخت حق الزحمه عوامل سرشناس فیلم به درستی عمل کرده اند ، دراین بخش هم حرفه ای عمل کرده و بدون استفاده از رانتهایی که ظاهری ارزشی داشته اما باطنی سیاسی را دنبال می نماید،در هزینه کرد تبلیغاتی سخاوت به خرج دهند ؛و از تبلیغ اینچنینی  واحدهای مختلف معاونت خبر(سیاسی) صداوسیما صرفنظر کرده و به تبلیغات معمول رو آورند. تجربه متفاوت فیلمهائی نظیر “ملک سلیمان” ،”یوسف پیامبر” و “رستاخیز” که هرکدام ماجرای خود را دارد ، باید نصب العین سازندگان این فیلم تاریخی قرارگیرد .

mohammadrasolalle

اینک” محمد رسول الله “می تواند وحدت را میان اقشار مختلف امت اسلام  زمزمه کند و در جهانی که شاهد روایت انحرافی از دین اخرالزمان است ، جنبه های رحمانی زندگانی آخرین پیامبر برگزیده خدا را برای تمامی فطرتهای بیدار انسانی فارغ از هر دین ومذهبی به تصویر درآورد.

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

+ 55 = 62