هیات مدیره؛تلاش برای رهایی از چارچوب سریال های کلیشه ای آپارتمانی!

جبار آذین

سریال هیات مدیره دیشب به پایان رسید. این سریال به تهیه کنندگی مهران رسام ، نویسندگی علی خودسیانی و کارگردانی مازیار میری از اول فروردین تا ۱۷ اردیبهشت هرشب از به جز جمعه ها از شبکه ۵ سیما پخش می شد. آنچه می خواندی یادداشت جبار آذین منتقد تلویزیونی نوشته شده است.

بخشی ازتاریخچه مجموعه سازی درتلویزیون ایران به تولیدسریال های قوی ومتوسط و ضعیف آپارتمانی اختصاص دارد .ویژگی ها، فضاها و مکان های ثابت و محدود آپارتمان، امکان نوشتار و ساختار رخدادهایی خارج از محدوده و لوکیشن آن را از نویسنده و کارگردان سلب می کند و مانع گستردگی دامنه داستان اصلی و ایجاد داستان های متصل فرعی و حضور شخصیت های بیشتر در اغلب مجموعه های تلویزیونی آپارتمانی می شود.

از همین رو به طور معمول تمام توان فیلمنامه نویسان و سریال سازان آپارتمانی بر مانور روی کاراکترها و فضای محدود متمرکزمی شود. این خصیصه بر اثر تکرار در این گونه مجموعه ها، کلیشه شده و کلیشه نمایش حضور و رویدادها در واحدهای مختلف و در نهایت پشت و روی یک مجتمع و حوادث مرتبط با شخصیت ها و دور بودن از خلاقیت و نوآوری، سبب تکرار و دلزدگی فزون تر آن ها و کم رنگی استقبال مخاطب می گردد.به همین دلایل، بیشتر سریال های آپارتمانی چندان بااقبال عمومی روبرو نمی شوند.

مازیار میری
مازیار میری

برای رهایی از تنگناهای داستانی و ساختاری نشأت گرفته از لوکیشن های محدود، بعضی از سریال سازان حرفه ای، باتمرکز قصه بر ویژگی های آپارتمان و برجسته سازی آن، کوشیده اند. از مجتمع، نوعی شخصیت ساخته و به عنوان کاراکتر محوری و مرکز رویدادهای مرتبط و نامرتبط بهره ببرند که گاه به توفیق هم رسیده اند.یابرخی با طراحی ماجراهای تازه و حوادث و مسایل کمتر به نمایش در آمده از معضلات و فرهنگ آپارتمان نشینی و استفاده از ژانرهایی مانند پلیسی معمایی و حادثه ای سعی کرده اند،مانع تکرار و کسالت باری سریال شده و با این شگرد مخاطب را باخودهمراه سازند. بااین همه وبه رغم این تلاش ها،همچنان سریال های کم توان و کم جذاب وتکراری درمیان آن هادر اکثریت اند.

شاید این محتوا را نیز دوست داشته باشید
مازیار میری
مازیار میری

مازیارمیری، سینماگری که درعرصه های مدیریتی سینماهم فعال است، با پشتوانه کارگردانی چند فیلم متفاوت اجتماعی و غیرگیشه ای ،نوروز امسال با ساخت مجموعه تلویزیونی “هیات مدیره” به میدان رقابت بادیگرسریال های نوروزی آمد. سریال او، گرچه از نظر ساختار هنری و زاویه نگاه اندک متفاوت به زندگی آپارتمانی از یک، دو مجموعه رقیب قابل تأمل تربود، ولی در مقایسه با بقیه و ازجمله پایتخت پنج، چندان قدرت عرض اندام و رقابت نداشت.

باآنکه سازندگان “هیات مدیره”به طور آشکار،همت خود را معطوف به پرهیز از کلیشه ها و نمایش تغییر و تحول کاراکترها و موضوع های کمتر تصویرشده درخصوص مشکلات آپارتمان نشینی کرده وکوشیده بودند حرف هایی تازه تردر همین فضا و مکان محدود ارایه کنند و در بند کلیشه نباشند، اما داستان کم مایه و کم جان و پردازش متوسط و کمتر جذاب شخصیت ها و همچنین گزینش بعضی بازیگران متوسط و بازی های متوسط ، هیات مدیره رادرپله سریال های متوسط آپارتمانی راکد نگه داشته بود.

البته توجه به نوع ارتباط آدم ها، مناسبات خانوادگی و روابط همسایه ها و چگونگی دخالت یا بی همتی آن ها در امور زندگی درآپارتمان، بویژه طرح نقش و تأثیر زد و بندها و خلاف های جاری در برخی بنگاه های معاملات ملکی و همچنین آموزش حل و فصل مشکلات زندگی آپارتمانی و حواشی های آن، و پررنگ سازی ضرورت توسعه فرهنگ آپارتمان نشینی، در سریال هیات مدیره، نشانگرتلاش عوامل آن برای تازه و نوگویی بود، لیکن این سریال هم مانند اغلب آثار مشابه، قربانی محدودیت فضا و آدم ها و کمبود ماجراهای جذاب و تماشایی شد و نتوانست در بلند مدت، مخاطب را با خود همراه سازد

احسان کرمی در نمایی از سریال هیات مدیره-عکس اختصاصی از علی مبارکی
احسان کرمی در نمایی از سریال هیات مدیره

.درواقع لوکیشن و فضاهای محدود که به محدویت قصه ها و آدم های هیات مدیره انجامیده بود،ظرفیت پرداختن در سی و چند قسمت رانداشت. شایسته و نیکو بود تا با جمع و جور کردن سریال، هیات مدیره در همان ایام نوروز باسیما و مخاطب وداع کند. هیات مدیره باآنکه درحوزه بازیگری برای کرمی و در حیطه سریال سازی برای میری تجربه های خوبی بودند، اما تجربه آن ها مانند کشدار و یکنواخت شدن سریال، برای بینندگان میلیونی تلویزیون که شاهد انواع سریال های کوتاه و بلند و ضعیف وقوی آپارتمانی بوده اند ،زیادخوشایندنبود و آن ها انتظار های بیشتری از آن داشتند.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.