نقد فیلم درجستجوی فریده | اختصاصی سرزمین هنر از جشنواره جهانی فیلم فجر

فریده ذاکری

شناسنامه فیلم در جستجوی فریده

کارگردانان: آزاده موسوی و کوروش عطائی؛ مدیر فیلمبرداری: محمد حدادی؛ صدابردار: حسن شبانکاره؛ تدوینگر: حمید نجفی‌راد؛ صداگذار: انسیه ملکی؛ موسیقی: افشین عزیزی؛ طراح پوستر: علی باقری؛ مدیر تولید و عکاس: شاهین دانشفر؛ دستیار کارگردان: صدف صادقیان‌پور؛ تهیه‌کنندگان: آزاده موسوی و کوروش عطائی؛ با مشارکت مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی

نقدفیلم در جستجوی فریده

منتقد:فریده ذاکری

پدر و مادر واقعی من کیستند؟

آن‌هایی که من را به دنیا آورده‌اند و یا آن‌هایی که مرا بزرگ کرده‌اند چه کسانی هستند؟

وطن من کجاست؟

پرداختن به هویت و ریشه‌ها دستمایه جدیدترین مستند آزاده موسوی و کوروش عطایی کارگردانان مستند «در جست‎ وجوی فریده» است. این فیلم درباره دختری به نام الین فریده کونینگ است که در آستانه‌ چهل سالگی و در شرایطی که در کودکی توسط زوجی هلندی از ایران به فرزندخواندگی گرفته شده است، جست وجویی را برای یافتن پدر و مادر خونی‌اش آغاز کرده و تصمیم دارد برای اولین‌‌بار به زادگاهش ایران سفر کند. مستندی که تندیس هنروتجربه را در یازدهمین جشنواره سینما حقیقت دریافت کرد.

««فیلم مستند «در جست وجوی فریده» خط قصه دراماتیکی داردکه به خوبی به آن پرداخته شده است.

در جستجوی فریده
در جستجوی فریده

فریده حدود ۴۰ سال پیش در حرم امام رضا سر راه گذاشته می‌شود و یک خانواده هلندی او را به فرزندی قبول می‌کند و داستان فیلم ماجرای سفر او به ایران و پیدا کردن خانواده‌اش است.
فریده به شدت به دنبال ریشه‌های هویتی خودش است.

اولین روزحضورم درجشنواره جهانی فیلم فجر امسال ودیدن تیزر مستند درجستجوی فریده درسالن غذاخوری جشنواره در وحله اول به خاطر همنام بودن نقش اول فیلم بامن مرا برآ ن داشت که به دیدن فیلم بنشینم وبا شوروهیجان به تماشا نشستم.
ولی اشکهای بی محابایی که در سالن نمایش ریختم اشکهایی بود که گویی مدتها منتظر اینچنین تلنگری برای ریزش بودوخیلی وقت بود چنین گریه ای را لازم داشتم ماهمانقدر که در زندگی شخصی به قهقه وخنده نیازداریم به گریه کردن هم نیازمندیم یک حس غریزی برای سبک شدن ….

درجستجوی فریده یک موضوع اجتماعی جذاب است که می توانددر معرض دید وقضاوت بسیاری ازمردم قرارگیردمستندی از یک واقعیت اجتماعی درفیلم با دختری مواجه هستیم که بعداز۴۰سال به زادگاهش درمشهدبرمیگرددوباسه خانواده مدعی روبرو می شود.

وطن من کجاست ؟

پدرومادرمن چه کسانی هستند ؟

در جستجوی فریده
در جستجوی فریده

پرداختن به هویت وریشه ها کارقشنگی بود از دوکارگردان فیلم مستند (آزاده موسوی وکورش عطایی)که می تواند مخاطب را راضی بسازد از دیدن فیلم با پرداخت هزینه اش. در اکران عمومی و ارتباط خوبی با تماشاگربرقرارمیسازد نگاه فریده و دیدگاه فیلمسازان به ماجرا دقایق نفس گیری ازامید و نا امیدی رابه نمایش گذاشته که لحظات بسیار زیبایی را شاهد بودیم در تلاقی دوفرهنگ وموقعیتهای تراژیک تاثیرگذاری کارگردانان فیلم را به خوبی حس میکنیم باقصه ای آشنا وفیلمی جذاب همچنان اشکریزان ازسالن سینما خارج شدم

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.