نفد فیلم درساژ | گلسا نمونه ی موفقی از یک فیلم اجتماعی خاص نوجوانان

«درساژ» موفق در کارگردانی، مؤثر در داستان پردازی

شناسنامه فیلم درساژ

کارگردان : پویا بادکوبه
نویسنده : حامد رجبی
بازیگران : شبنم مقدمی، علی مصفا، نگار مقدم، یسنا میرطهماسب، جلال فاطمی، سیامک ادیب

خلاصه فیلم درساژ

درساژ داستان ماجراجویی چند نوجوان درگیر در بحران های خانوادگی طبقه متوسط است که با چالش شخصیت اصلی فیلم یعنی گلسا (با بازی نگار مقدم) به یک داستان پیچیده از روابط انسانی تبدیل می شود.

نقد فیلم درساژ

درساژ اولین ساخته پویا بادکوبه در مقام کارگردان است. درساژ یکی از معدود فیلم هایی است که در سینمای امروز ما بر پایه شخصیت نوجوان و اصولاً چالش ها و داستان هایی که میتواند پیرامون آنها باشد، به خوبی شکل گرفته است. داستان هایی که جذاب ترین و پرفروش ترین آثار سینمایی جهان را پیرامون خود شکل داده و تعداد بسیار زیادی از مخاطبان سینما را متعلق به خود می بیند اما در سینمای ایران جز تعداد اندکی اثر سینمایی آن هم با تم معضلات اجتماعی سهمی برای خود نمی یابد.

داستان درساژ از یک ماجراجویی هیجانی و بر مبنای اصول رفتار حسی که در نوجوانان مرسوم است شروع می شود. تعدادی نوجوان قصد سرقت یک سوپرمارکت کوچک را دارند و این کار را انجام میدهند اما دوربین موجود در مغازه تمام معادلات آنها را به هم می زند. گلسا مأمور سرقت هارد دوربین می شود و آن را در نزد خود نگه می دارد. این اتفاق یعنی گروگان گرفتن مدرک جرم، خانواده گلسا و تمام دوستان دیگرش را نیز به این چالش وارد می کند و در آخر نیز رفتارهای تهدید آمیز آنها باعث زیر میز زدن گلسا و به دردسر انداختن همه می شود.
فیلم با هوشمندی سینمایی دارای یک اپنینگ سکانس جذاب و گیرا است و تعلیق داستانی را نیز بر پایه همین اتفاق رخ می دهد.

فیلم درساژ
فیلم درساژ

داستان پیرامون گلسا به عنوان شخصیت اصلی داستان است و بیننده به دنبال کشف داستان گلسا و شخصیت او و انگیزه اش برای مخفی نگه داشتن مدرک جرم است. بیننده در این مسیر هر لحظه بیشتر با شرایط زندگی او ، علاقه مندی هایش ، خانواده اش و دغدغه هایش می شود و با او همذات پنداری می کند.
داستانک های ایجاد شده پیرامون گلسا ، از شرایط زندگی خانوادگیش و علاقه او به الوند که اسب درساژ گران قیمتی است و رابطه اش با دوست پسرش امیر و تفاوت سطح اقتصادی و فرهنگی شان و ارتباط همه اینها بسیار خوب و قابل تحسین پرداخت شده و با آنکه داستان در اصل خود پیچیدگی خاصی ندارد و فقط بر مبنای یک ایده طراحی شده اما به خوبی فیلمنامه با چنین ارتباط هایی کشش و جذابیت خود را حفظ می کند و در فواصل مناسب اتفاقات جذاب را رقم می زند.

یکی از مهمترین و پررنگترین داستانک های ایجاد شده پیرامون پیرنگ اصلی ، موضوع درگیری اقتصادی خانواده گلسا در جریان درگیری شان برای پیش خرید یک مسکن در تهران و کلاهبرداری ای که ازشان شده و در آن سو، تمول و رفاه خانواده امیر با ماشین های گران قیمت و باج هایی که برای سرپوش گذاشتن بر اشتباهات پسرشان می پردازند و درگیری این دو خانواده در یک ماجرای پیچیده درکنار هم است که بسیار مورد توجه نگارنده مطلب قرار گرفت و فیلم را بسیار اجتماعی تر از بسیاری از فیلم های صرفاً سیاه نما بر اساس مسئولیت های حکومتی نشان داد. یک مناسب اجتماعی بر پایه ارتباطات متقابل بین افراد دو سطح مختلف از اجتماع که بر پایه یک تعلیق مشترک بینشان یعنی مخفی کردن مدرک جرم توسط گلسا شکل گرفته است.

اما انگیزه گلسا برای چنین کاری شاید از دید بیننده کاملاً مشخص نباشد و این دقیقاً جایی برای گمانه زنی مخاطب و همذات پنداری هرکدام با اوست .چه اینکه این انگیزه میتواند برخورد امیر با گلسا در آن خانه مخروبه باشد جایی که یک بچه پولدار مغرور بی مغز با همکاری نوچه هایی که به واسطه پول پدرش دور خود جمع کرده با رای گیری و ژست دموکراسی، گلسا را در یک اقدام دیکتاتور وار مجبور به کاری می کنند که علی القاعده بر مبنای فرهنگ سنتی ایرانی، خود مسئول این جسارت بزرگ هستند.
این انگیزه کم کم به لج و لجبازی و از جایی تبدیل می شود به یک امتیاز برای بازپس گیری الوند که مهمترین دلخوشی زندگی گلساست.می انجامد.

فیلم درساژ
فیلم درساژ

مهمترین موفقیت کارگردان اما در کنار داستان و شیوه روایتش خلق شخصیت گلسا و بازی بسیار خوب نگار مقدم است. از لباس پوشیدن و شیوه آرایش او تا نگاه های پر از حس و حالش که سراسر گمگشتگی اما لیاقت را به همراه دارد. همانطور که در تعریف اسب درساژ در فیلم میشنویم که اسب درساژ اسبی است مخصوص دشت نیست و حرکات ظریفش او را در یک وضعیت ایده آل، قیمتی کرده است و الوند نیز این شانس را پیدا میکند که آزادانه به دشت برود و این تناظر بین الوند و گلسا و درساژ و قاب های چشمان خاص او، این تناظر را به خوبی برقرار کرده است.
در پایان باید گفت که درساژ فیلمی است که توانسته است به خوبی دغدغه های اجتماعی موجود در جامعه امروز ایران را در یک داستان ساده در حد بضاعت داستانی مطرح کند و بتواند داستانی درباره نوجوانان و تاثیر آنها بر اجتماع پیرامونیشان روایت کند. در سراسر فیلم همواره به یاد یک فیلم آلمانی به نام ویو wave می افتادم که نمونه تام و تمام از یک فیلم اجتماعی بر پایه تصمیمات نوجوانان و تاثیر آنها بر محیط پیرامونشان است. فیلم درساژ از لحاظ ساختار خیلی ساده تر از موج است اما تعلیق داستانی کاراکتر محورش بسیار شبیه به موج است.

فیلم درساژ بدون شک فیلم خوبی است و متفاوت از فیلم های اجتماعی این روزهای ما. جایی که یک نوجوان بدون هیچ امتیازی و فقط بر مبنای یک امتیاز میتواند در برابر هرگونه فشاری دست بالا را داشته باشد تا بتواند اهداف خود را محقق کند.
علی منصوری ۲۰/۱۱/۹۶

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.