مصاحبه اختصاصی هنرلند با سعید ابوطالب در آستانه رونمائی از کتاب«هی،یو»

سعید ابوطالب بیش از آنکه یک چهره سیاسی باشد دارای وجهه ای فرهنگی است.او که به خاطرساخت مستندهائی درباره حمله نظامی آمریکا به عراق هم مشهور است، اخیراً کتابی را به نام «هی یو» منتشرکرده است که قرار است دوشنبه همین هفته چهارم مردادماه در مراسمی از آن رونمائی شود. به همین مناسبت هنرلند در مصاحبه ای با ایشان جزئیات بیشتری درباره این کتاب را از وی جویا شده است.

minilogo برای ما از کتاب «« هی یو »» بگید .ایده این کتاب چطور شکل گرفت؟

هی یو در واقع نام کتاب خاطرات من از زندان های آمریکا در عراق است .ما درسال ۱۳۸۲ بلافاصله پس از حمله آمریما به عراق برای ساخت یک مستند بلند بنام «مرداب سرزمین افسانه ها» رفتیم عراق.چند هفته ای در مناطق جنوبی عراق در منطقه اشغالی انگلیسی ها برنامه را ضبط کردیم تا اینکه وقتی وارد مناطق تحت اشغال آمریکایی ها شدیم تفنگدارهای دریایی امریکا من و یک همکارم را در چک پوینت نزدیک به روستای الشوملی بازداشت کردند . این بازداشت جهار ماه طول کشید و ما متهم به جاسوسی در عراق و همکاری با نیروهای مبارز عراقی شدیم .

minilogo این اولین کار مستندتان نبود ،یعنی آنها شما رانمی شناحتند؟

من پیش از این مستندهای دیگری در داخل ایران و لبنان ساخته بودم و در همان ایام مستندی بنام ” زندگی برای تو ” در خصوص اهدای عضو در ایران از من پخش میشد اما به هرحال تفنگدارهای آمریکایی ما را با این اتهام بزرگ مدتی در پادگان خودشان در دیوانیه مخفی کردند و البته اطلاعی به ایران نمی دانند و بازداشت ما را منکرمی شدند .

minilogo این بازداشت مخفیانه چقدر طول کشید؟

در دیوانیه تقریبا ده روز دربازداشت بودیم تا اینکه بعد از حدود ده روز ما را به یک کمپ مخفی دیگر در نزدیکی فرودگاه بغداد منتقل کردند . در اینجا هم بیش از یک ماه بدون اینکه به ایران یا صلییب سرخ گزارش کنند ما را نگهداری می کردند و بعد به کمپ های دیگر منتقل کردند و بقیه ماجراها ….

minilogo که شما در کتاب هی یو به آن اشاره کردید.

شاید این محتوا را نیز دوست داشته باشید

دختر کشیش

اوژنی گرانده

بله ،ماجرای کتاب هی یو در واقع با این زمینه ادامه پیدا می کند اما بخاطرات قبلی من از زمان جنگ و زندگی هم اشاره دارد .

minilogo چطور شد که آمریکا اعتراف کرد که شما را بازداشت کرده؟

نهایتاً بعد از چهل روز بطور اتفاقی من خانم « یوری یو» نماینده صلیب سرخ جهانی در خاور میانه را در کمپ بغداد دیدم و به او گفتم که ما فیلم سازهای ایرانی در بازداشت اینجا کنار بقیه عراقی ها و حتی جنگجویان طرفدار صدام بدون اطلاع ایران نگهداری می شویم . ایشان تعجب کرد و قول همکاری داد .
به هرحال پیگیری صلیب سرخ سبب شد که ما را بعنوان اسیر جنگی ثبت کنند و البته به کمپ های دیگری منتقل کردند که وضع بهتری نداشت .کمپ هایی که دائم زندانی ها فرار می کردند و با آمریکایی ها درگیر می شدند و ..

minilogoتجربه تلخی بود؟
بهرحال یک تجربه سخت اما بی نظیر برای من بود که من آنرا ثبت و ضبط کردم .

minilogoچطور این همه خاطره را با جزئیاتش  در ذهنتان حفظ کردین؟

این سوال خوبیه، من شانس دیگری که پیداکردم این بود که وقتی به مامور صلیب سرخ در کمپ بوکا کمک کردم تا فرم های زندانیان عربی را که هیچ انگلیسی نمی دانستند پر کنم، ۰از او خواستم که خودکارش را به من بدهد او برخلاف مقررات قبول کرد و من توانستم با آن خودکار جزییات زیادی را یادداشت کنم و با خودم بیاورم . البته ” هی یو ” یک روایت خطی و معمول نیست بلکه روایت سیال ذهن و مدرن از یک اتفاق نادر و پیچیده است که برای خواننده جوان جذاب است .

minilogoبه نظر خودتان ویژگی اصلی این کتاب در چیه؟

در مدت ۴ ماه بازداشت ما در کمپ های مختلف آمریکا در عراق ماجراهای جالب و عحیبی روی داد که ماهیت ارتش آمریکا و سیاست این کشور را در عراق و خاورمیانه را فاش می کند .کتاب با اسناد و عکس های جالبی همراه است . من نام تمام زندانبانها و بازجوهای اصلی آمریکایی را یادداشت کرده بودم و حالا شما در کتاب عکس های آنها را هم می توانید ببینید . درباره نثر کتاب باید عرض کنم که نثر کمی متفاوتی دارد . وقتی دیالوگ های افراد مختلف مثل راننده عراقی یا مترحم یا بازجوی آمریکایی را می خوانیم درواقع با حملاتی روبرو هستیم که حتی غلط ویراستاری دارد . بله این درست است اما نثر کتاب قصه گو با روزنامه یا مجله متفاوت است . ما در داستان هیچ ابزار دیگری مثل تصویر نداریم تا شخصیت پردازی کنیم . موسیقی نداریم نور و رنگ ندارم پس این چیدن کلمات فقط می تواند شخصیت پردازی کند . گاهی نویسنده به عمد غلط ویراستاری مصطلح دارد اما این به ریتم یا سبک او مربوط میشود.
من باید خواننده را عادت دهم که متن را آنطور که من می خواهم بخواند حتی با غلط های ویراستاری . در اینحالت در ” هی یو ” او رفته رفته حس می کند که من با او حرف می زنم . بعد کتاب را با صدای من می خواند . انگار دارم برای او یک قصه واقعی و هیجان انگیز تعریف می کنم .
این همه هدف من بوده که تصور می کنم کمی به آن دست پیدا کرده ام .
minilogo به جز «هی یو »کتاب دیگری هم دارید واگر خیر ٬الان که وارد این حیطه شده ایدممکن است به نوشتن بیش ازپیش راغب باشید؟
آقای سعید ابو طالب : بله من یک رمان دارم در حوزه دفاع مقدس که بعد از جنگ نوشته بودم و همان سالها از سوی حوزه هنری بعنوان کتاب سال جوان انتخاب شد بنام ” سر بر شانه ستاره ” بعدها البته با ورود به حوزه مستندسازی نوشتن را کنار گذاشتم غیر از این اواخر که کتاب دیگری در حوزه سیاست خارجی دارم بنان ” لبنان بعد از ۳۳ روز ”
حالا بیشتر وقتم را صرف نوشتن می کنم . فیلمنامه ای دارم بنام ” بیروت شمال شرق ” که یک سریال بلند در ژانر جاسوسی است و برای تلویزیون می نویسم . و البته کتاب دیگری در دست نوشتن دارم بنام ” این خاطرات ، سیاسی نیست ” که در واقع خاطرات من از سالهای حضورم در مجلس است .
minilogoسپاس از صرف وقت وعنایت شما به هنرلند واگر روز وزمان رونمایی رابفرمایید هنرلند مراسم راپوشش خواهد داد.

خواهش می کنم . زنده باشید . با افتخار از شما دعوت می کنم برای شرکت در مراسم رونمایی کتاب ” هی یو ” بر من منت بگذارید . جنابان آقای حجه الاسلام خاموشی رییس سازمان تبلیغات اسلامی، آقای دکتر دارابی معاون سازمان صدا و سیما . خانم دکتر امین زاده دستیار ویژه رییس جمهور در امور حقوق شهروندی ،آقای رضا میرکریمی کارگردان و آقا مرتضی سرهنگی عزیز هم دقایقی در این نشست صجبت خواهند کرد .دوشنبه ۴ مردادماه ساعت ۱۷ تالار سوره حوزه هنری .

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

51 − = 46