فرهنگ شریف تار را تنها گذاشت

یکی از روزهای اوایل دهه ۱۳۱۰ بود که پدر خانواده از سرکار برگشت . ازپشت در صدای نواختن تار می آمد . تعجب کرد چرا که به جز همسر وکودک خردسالش کسی درخانه نبود تا ساز او را برداشته وبنوازند ؛ آن هم به آن خوبی ! وارد خانه شد ودید پسربچه که به سختی تار را در دست دارد مشغول نواختن آهنگی است که او پیشتر درخانه نواخته بود وحالا پسرش آن را تکرار می کند. آن مرد داروساز آملی که چندسالی بود به تهران آمده بود با خوشحالی پسر را به مکتب تار خانواده شهنازی برد تا در کنار علی اکبر خان و عبدالحسین خان شهنازی تار را بیاموزد.

شاید این محتوا را نیز دوست داشته باشید

آن پسر بچه همان استاد فرهنگ شریف بود که صبح امروز ۱۷ شهریور ۱۳۹۵ دارفانی را وداع گفت.وی تار را نزد استادان عبدالحسین شهنازی و مرتضی نی‌داوود، تارنوازان بزرگ اواخر دوره قاجار و اوایل پهلوی آموخت، اما شیوهٔ نوازندگی وی به اساتیدش شباهتی ندارد و مخصوص خود اوست. وی از تکنوازان و بداهه‌نوازان سرشناس موسیقی ایرانیشناخته می‌شود.در سن دوازده سالگی نخستین تک نوازی خود را که به صورت زنده از رادیو پخش می‌شد با موفقیت اجرا کرد و به دنبال آن در اغلب برنامه‌های گل‌ها به عنوان تک نواز آواز، خوانندگان برنامه را همراهی می‌کرد.در سن دوازده سالگی نخستین تک نوازی خود را که به صورت زنده از رادیو پخش می‌شد با موفقیت اجرا کرد و به دنبال آن در اغلب برنامه‌های گل‌ها به عنوان تک نواز آواز، خوانندگان برنامه را همراهی می‌کرد.

استاد فرهنگ شریف دارای گواهی‌نامه درجه یک هنری معادل دکترا است که در دوره ریاست جمهوری محمد خاتمی به وی اهدا شده‌است.” هنرلند” این ضایعه اسفناک را به خانواده محترم این هنرمند وجامعه موسیقی کشورمان تسلیت عرض مینمایدوبرای آن مرحوم غفران الهی را مسئلت می کند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

4 + 3 =