خندوانه خارج ازریل

خندوانه خارج از ریل!

علیرضا دباغ منتقد رسانه

بدون شک خندوانه یکی ازموفق ترین برنامه های تلویزیونی در سال ۹۳ به  شمارمی رود.برنامه ای که بدون جنجال وتبلیغ درشبکه ی نوپای نسیم فعالیت خودرا آغاز کرد وخیلی زودجای خودرابین بینندگان تلویزیون بازکرد.عوامل موفقیت این برنامه را می توان در چند فاکتور اصلی دسته بندی کرد:

۱- پرداختن به عنصر خنده ولبخند :

سیمای جمهوری اسلامی ایران مدتهاست به تأثیر لبخند ونیاز مخاطبان به سرگرمی وتفریح دربرنامه های تلویزیونی خود پی برده است ،تلاشهای دهه ۸۰ رسانه ملی برای رسیدن به این نقطه از رضایت بینندگان گواه این فهم صحیح رسانه ای است؛اگرچه این مهم بافراز ونشیبهائی در طول این سالها مواجه بوده است اما خلأ برنامه های سرگرمی وتفریح در دهه ۹۰ وبه خصوص یک سال گذشته بیش از پیش به چشم می خورد.

دراین میان تولید وپخش مجموعه خندوانه به عنوان برگ برنده سیما به شمار میرود به نحویکه درکمترازیکسال از پخش آن شهرت خوبی میان بینندگان داخلی کشور به دست آورده است که عمده این موفقیت در پرداختن به عنصرمغفول مانده رسانه ملی یعنی خنده ولبخند است.

550833_243

برنامه خندوانه باتمرکز برهمین اصل کوچک اما مهم توانسته است این نیاز مبرم انسانها درجامعه خسته امروز ایران را موردتوجه وبزرگنمائی قراردهد.مردمی که دراین برنامه نشان داده میشوند با تمامی مردمان برنامه های دیگر صداوسیما متفاوتند .آنها همه شادند و به خوبی میخندند وفارغ از جنس وسنشان به خوبی درجهت هدف برنامه یعنی خندیدن وخنداندن قرار می گیرندوهمین عامل باعث خندیدن وشادی بینندگان برنامه در خارج ازمحیط استودیو یعنی خانه،محل کار یا مکانهای عمومی دارای پوشش تلویزیونی می شود.

۲- توجه به ماهیت ذاتی رسانه تلویزیون:

بنابه تقسیم بندی مک لوهان از رسانه ها ،تلویزیون یک رسانه سرداست . دراین رسانه  سرد برخلاف رسانه گرم رادیومباحث جدی چندان مورداقبال قرارنمی گیرد.ماهیت این رسانه تمایل بیشتری به سرگرمی وتفریح دربرنامه های نسبت به سایر رسانه ها دارد.برنامه خندوانه با فاصله گرفتن از موضوعات جدی به خصوص درسری اول این برنامه که درسال ۱۳۹۳ پخش شد،تاحدود زیادی از ظرفیتهای ماهوی رسانه تلویزیون استفاده کرده است.

۳- استفاده از  مجری بازیگر مناسب:

 

رامبد جوان از هنرپیشگان موفق سریالهای طنز وفیلمهای کمدی به شمار می رود که با توجه به فیزیک ظاهری ومیمیک چهره یکی از انتخابهای خوب برای اجرای این برنامه شاد محسوب می شود.اجرای خوب وحرکات مناسب وی در صحنه همگی از عوامل موفقیت برنامه وتبدیل جوان از یک هنرپیشه به یک مجری بازیگر ایده آل برای برنامه های سرگرمی تفریحی تلویزیون به حساب می آیند.

۴-موسیقی وسرودهای جذاب :

موسیقی خوب به خصوص سرودهای دسته جمعی حضار دراستودیو یکی دیگر از فاکتورهای موفقیت برنامه هستند که البته درقیاس این دو،سرودها مهمتر به شمار می روند چراکه اولا ازاشعار غیرکلیشه ای ومبتکرانه برخوردارند .ثانیا همه عوامل حاضر درصحنه از مرد وزن تا مجری وبازیگر را باخود همراه می کند به نحویکه حتی بینندگان داخل منزل هم ممکن است ترغیب شوند با آنها همنوا شوند.این عامل مشارکت آفرینی هیجان بیشتری به برنامه می دهد.

همه اینها را در کنار کارگردانی نسبتا مناسب تلویزیونی برنامه می توان ازعوامل جذابیت بیشتر خندوانه به حساب آورد ،اما جای تعجب است که  چندی است احساس می شود  این برنامه موفق ،افت چشمگیری کرده است.

دیگر از شادیها وخنده های اول ،وسط وآخر برنامه خبری نیست. چهره شاد و جست وخیزهای مجری کمتر شده است. فاکتورهای عجیبی دربرنامه این ذهنیت را دربینندگان علاقمند به وجود میآورد که آیا خندوانه خارج  از ریل اصلی حرکت می کند؟

شاید گردانندگان برنامه چنین حسی نداشته باشند اما فاکتورهای مختلفی را می توان در برنامه های چند شب اخیر (نیمه دوم خرداد۹۴) رانام برد که نشان می دهد این برنامه با روزهای باشکوه خود فاصله گرفته است.مثلا  اختصاص موضوع هائی که کمترین نسبتی با خنده ندارند ؛یاانتخاب مهمانانی که اصولا برای این برنامه ساخته نشده اند .طبیعی است در این شرایط مجری بازیگر هم نمی تواند آنگونه که لازم است ایفای نقش نماید.درتصویر زیر که مربوط به برنامه دیشب(۹۴/۳/۱۷)خندوانه است به خوبی می توان تأثیر فضا در چهره رامبد جوان را ملاحظه کرد که خالی از هرگونه حس شادی بخشی است.

تقطیعهای بی حساب وکتاب وپرشهای تصویری که  درخوشبینانه ترین حالت نشانگر تعجیل درتدوین است علاوه برآزاربصری برای بینندگان عادی باعث رنجش بینندگان آشنا با اصول فنی وهنری تدوین وکارگردانی می شود.

البته همه برنامه های رادیوئی وتلویزیونی اوجها ،فرازها وفرودهائی دارند.مهمترین وموفقترین برنامه ها نیز گاهی از اوج می افتند اما امیداست “خندوانه” ای ها به این زودیها خسته نشوند وبرای سالها در ریل موفقیت سیر نمایند.

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

31 + = 40