جلیل سامان به طور مستقیم با کاربران هنرلند گفتگو کرد

جلیل سامان مهمان نشست مجازی “سرزمین هنر” به طور مستقیم با کاربران “هنرلند” گفتگو کرد

در پنجمین بحث آزاد گروه تلگرامی «سرزمین هنر» که از ساعت ۲۳ یکشنبه ۱۱ تیر۱۳۹۶ آغاز و تا ساعات اولیه بامداد دوشنبه ۱۲ تیرماه ادامه داشت در ابتدا جناب آقای سامان به مدت ۳۰ دقیقه به پرسشهای سردبیر فصلنامه چند رسانه ای سرزمین هنر پاسخ داد. سپس به مدت ۹۰ دقیقه به صورت زنده و مستقیم با اعضای گروه “سرزمین هنر” و گروهی از بینندگان سریال نفس به گفتگو پرداختند.

درابتدا دکتر علیرضا دباغ مدیرمسؤل وبسایت هنرلند و سردبیر فصلنامه سرزمین هنر ضمن تشکر از جلیل سامان و علیرضا کمالی ، کارگردان و بازیگر نقش اول مرد سریال نفس برای حضور در این نشست مجازی، این پرسش را مطرح کرد که آیا سه گانه های ارمغان تاریکی، پروانه و نفس را آثاری ایدئولوژیکی و برخاسته از مسائل عقیدتی می داند؟

سامان دراین باره گفت:

من بیشتر به اندیشه و خصلت های بشری پرداخته ام تصمیم های بزرگ…معتقدم بیشتر به اخلاق پرداخته ام. بقیه چیزها حاشیه است.. اغلب ما بر اساس میل مان اعتقادات و ایدئولوژی را انتخاب می کنیم نه بر اساس حقیقت.

دباغ با اشاره به سابقه کارگردان در زمینه ساخت آثار مستند این پرسش را مطرح کرد که : ..چرا در سه گانه های شما فقط یک برهه از تاریخ معاصر ما درنظر گرفته شده است؟ ایا شما به این بخش از تاریخ تعهد بیشتری دارید؟

جلیل سامان پاسخ داد: نه من به هیچ بخشی از تاریخ تعهد ندارم اما به هر مقطعی می پردازم سعی می کنم صادق باشم.

دباغ: یعنی با پایان سریال نفس تمرکز شما از مقطع حاص انقلاب و تاریخ سازمان منافقین به سمت برهه ی دیگری ازتاریخ خواهد رفت؟

جلیل سامان: این مقطع ناگفته بسیار دارد.شاید سراغ تاریخ نروم بستگی دارد شخصیت داستانی ام کی و کجا باشد

علیرضا دباغ: تا قبل از ارمغان تاریکی و پروانه بله اما از آن به بعد در سینما لااقل دو فیلم سینمایی بلند دراین باره ساخته شده است که تصور می کنم به حد نسبتا قابل قبولی به این موضوع پرداخته است.

جلیل سامان: با این وجود باز ناگفته بسیار داریم……

گروه تلگرامی سرزمین هنر
جلیل سامان در گفتگوی آنلاین با کاربران سرزمین هنر و HONARLAND.IR

 

در این گفتگو جلیل سامان به پرسشهای محتلف کاربران وبسایت هنرلند و گروه تلگرامی سرزمین هنر به صورت آنلاین پاسخ داد. بخشی از این پرسش و پاسخها به شرح زیر است:

حانم بشردوست:سوالی که از ابتدای سریال ذهن من رو به خودش مشغول کرده بود، کشتار مردم در خیابانها بود.در واقع من زمان انقلاب پنج ساله بودم و چیزی به شکل مستند از اون دوران جز تصاویری در تلویزیون یا صحبتهای پراکنده بزرگترها در ذهن ندارم. ولی یک آشنا که گویا تمام مدت در خیابانهای تهران بودن، بارها گفتند ارتشی ها اجازه شلیک نداشتند و فقط زمانی که خیلی بحرانی بود ، یا تیر هوایی ویاروی زانو می نشستند و  بدون هدف گیری در ارتفاع کم تیر اندازی میکردند، در حدی که دست بر قضا اگه اصابت کرد از مچ پا به پایین بخوره. فقط به جهت ترساندن و متفرق کردن جمعیت.از آنجایی که این سریال علاوه بر داشتن بار اخلاقی و عاطفی ، به نوعی راوی تاریخ معاصر ما نیز هست، خیلی علاقمندم بدانم که واقعیت چیست؟

جلیل سامان: در اینترنت هم سرچ کنید عکس های زیادی وجود دارد.

حانم مرضیه:

چرا ناهید باوجود اینکه دختر تحصیل کرده ای بود و در اجتماع حضور فعال داشت به عنوان یک دانشجو و کارمند، در مواجهه با بعضی مسائل گیج و گنگ بود و نمی تونست دروغ های سازمان و شخصیت روزبه رو تشخیص بده ، احساس میکردم در تمام طول داستان ناهید مورد سواستفاده قرار میگرفت و ساده لوحانه میپذیرفت که ازش سواستفاده بشه

جلیل سامان: فقط ناهید نبود اکثر بیننده ها گول روزبه رو خوردند اصولا جریان نفاق مرزهای تند و تیزی ندارد

عارف بنایی زیرک حق:  معمولا شما در تاریخ دنبال چه موضوعاتی هستید که در جامعه امروزی نمیتوان یافت؟

جلیل سامان:دنبال آدم هایی که عشق و آرمان داشته باشند

آرزو فیروزفر:اقای سامان گرامی شخصیت ناهید ابتدای ماجرا خیلی اهل ریسک و ماجراجو بود و به خاطر ادم ناشناس به نامزدش پشت کرد و حتی برای اون ادم پاسپورت دزدید. برای به دست اوردن روزبه مقابل خانواده اش قرار گرفت ولی بعد از ازدواج تبدیل به یک ادم منفعل شد که چهار ماه در خونه ای زندانی بود ولی نتونسته بود کشف کنه که اونجا خونه تیمیه. چرا ناهید این چرخش غیرطبیعی رو داشت؟

 

جلیل سامان: ناهید یک مادر بود که  در قرنطینه قرار گرفت.. قرنطینه ای که سازمان منافقین بعدها در اشرف هم اعمال کرد آنجا ادم های کم هوشی نبودند از همه طیف بود اما دیدید که چطور تسلیم ذهن بیمار رجوی شدند..

خانم کیمیا: آقای سامان من ازمصاحبه شما این طور فهمیدم که محتوای این سریال بیشتر به نفاق شخصیت روزبه برمیگرده تا هرچیزدیگه ای . اینکه آیا عشق روزبه به ناهید هم در پرده همین نفاق هست ؟یاواقعیه؟اگه جزئی از دروغ های برنامه ریزی شده روزبه است اساسا چه لزومی داشت که روزبه این تظاهررا داشته باشد؟چه منفعتی براش داشت عشق به ناهید؟(منفعت ازنظر سازمان و آرمانش)

جلیل سامان:

دوستان عشق کور است… این  که چرا عشق ناهید به روزبه تا این حد سریع اتفاق می‌افتد و روند درگیر شدن ناهید با روزبه یک مقدار غیرقابل باور است،باید گفت این از آن دست عشقهای سطحی است. ممکن است در یک نگاه باشد، در یک جمله یا دیالوگ. نمیتوانیم بگوییم چرا عاشق شد. هیچوقت نمیتوانیم به کسی بگوییم چرا عاشق شدی. ناهید در مواجهه با روزبه، در موقعیتی قرار میگیرد که مادرش را کشف میکند. مادر یک جورهایی هویت آدم است. همه چیز آدم است. این چیز کمی نیست.درواقع معتقدید عمق این دلبستگی به دلیل شناختی است که ناهید در مواجهه با روزبه از مادرش به دست می‌آورد.عشق در همان لحظه اول که روزبه داخل آژانس مسافربری می‌شود، تلفن را قطع میکند و از بالای راه پله به ناهید نگاه میکند شکل میگیرد. رگه‌هایی از محبت آنجا درون ناهید بیدار می‌شود اما مسئله شناخت مادر باعث عمق بیشتر این دلبستگی میشود.اما از همان ابتدا کاملا مشخص است که روزبه طبق یک الگوی قبلی وارد میدان شده و می‌خواهد ناهید را به خودش وابسته کند . بله اما عشق کور است. من در جاهای مختلفی از سریال کدهایی به مخاطب داده‌ام که این مسئله را متوجه شود. مخاطب هوشمند متوجه شخصیت اصلی روزبه می‌شود اما مخاطبی که از جنس ناهید است چشمش را مثل او روی همه این نشانه ها می‌بندد.

آرش بنائی:

جناب سامان این نقد ها رو که می گوییم از هنر دوستی هست لطفا یک وقت ما را جزء منافقین نگذارید یک وقت به گفته خودتون (اشاره به مصاحبه ی منتشر شده ای از آقای سامان در یکی از رسانه ها که در آن به طور تلویحی منتقدان سریال نفس ، وابستگان به منافقین قلمداد شده بودند)

جلیل سامان:

مطلب خوبی را اشاره کردید من هیچوقت به کسانی که به من نقد داشتند خرده نگرفتم این شیطنت در تیترزدن خبرنگاران بود !  از نقد استقبال می کنم..

آریانا: آقای سامان لطف کنید بگید دلیل انتخاب اسم نفس واسه این سریال چی بود و برگرفته از چی بود؟ و اینکه ایا فصل دومشو می سازید چون این سؤال بسیاری از مخاطبان است.

جلیل سامان: یکیش این بود که من خفقان قبل از انقلاب و بحران را با تنگی نفس تداعی کردم…

علی جعفری:

چقدر از برجسته شدن و جدی گرفته شدن یک سازمان عقب مانده بلاتاثیر منهدم شده را ناشی از برجسته سازی آن در سریالها و سینمایی های متاخر می دانید؟

به نظر می رسد پرداخت بیش از حد به مجاهدین  نوعی کارکرد معکوس در مطرح شدگی کاذب آنها پیدا کرده است.

جلیل سامان: اگر این طور بود به نظر شما در انتخابات اخیر بخشی از مردم به اعدام منافقین انتقاد میکردند ؟ یا چهره ی این گروهک تروریستی رو تطهیر می کردند ؟ مردم ما متأسفانه از تاریخ دور هستند و اتفاقا این قبیل سریالها و فیلم ها می تواند گذشته را به یادشان بیاورد.

ایشان دربرابر این پرسش که چرا مضامین عاشقانه را به عنوان محور داستانی سریالهای سه گانه خود انتخاب کرده اند به فقر عاطفی در حامعه امروز و بازتاب اندک آن در فیلمها و سریالهای تلویزیون اشاره کردند.

در بخش دیگری از این نشست مجازی که با استقبال کاربران اینترنت به خصوص دوستان «هنرلند» و خوانندگان فصلنامه «سرزمین هنر» همراه بود «علیرضا  کمالی» بازیگر نقش «روزبه» در سریال نفس نیز به پرسشهای منتقدان و بینندگان سریال پاسخ داد که بخشی از این پرسش و پاسخ را در پست جداگانه ای تقدیم خواهیم کرد.

نکته جالب توجه آنکه با وجود اتمام زمان پیش بینی شده برای این نشست و دعوت خاص از افراد و هنرمندان برای حضور در این بحث تا آخرین لحظه به تعداد افراد حاضر درگروه افروده شد و این اشتیاق زاید الوصف برای ارتباط متقابل میان هنرمندان و مخاطبان به خوبی توسط آقایان جلیل سامان و علیرضاکمالی در این نشست مجازی پاسخ داده شد.  مشروح مصاحبه با آقای سامان در شماره جدید فصلنامه سرزمین هنر به چاپ خواهد رسید.

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
2 نظرات
  1. محمد زند می گوید

    استفاده صحیح از فضای سایبر برای برگزاری یک میتینگ تخصصی. آفرین به برگزار کنندگان آن

  2. هوادار هنرمند می گوید

    جلیل سامان یک نویسنده و کارگردان بی نظیره منتظرم موفقیت های بیشتر ایشون رو ببینم و افتخار کنم خدا پشت و پناهشون

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

− 7 = 1