به یاد استاد «جواد لشکری»

«جواد لشگری» آهنگساز و هنرمند ویولن نواز ایرانی نیز به جمع رفتگان پیوست. هنرمندی که آنقدر این سالها گمنام ماند که وقتی «حسام الدین سراج» درگذشت او رادرصفحه اینستا گرام خود خبرداد،برخی برای اونوشتند: مگر ایشان زنده بود؟!». اوخدمات با ارزشی به موسیقی ایران کرد و آثاری که از وی به جا ماند، نمایانگر استعداد او درساختن آهنگ هائی در مایه‌های اصیل موسیقی ایرانی است. برای آشنائی بیشتر با این هنرمند نوشته زیر را که از ویکی پدیا اقتباس شده است بخوانید.

جواد لشکری به سال ۱۳۰۲ در تهران متولد شد و در جوانی برای فراگیری و نواختن ویولن به ترتیب نزد استاد ابوالحسن صبا و مهدی خالدی و پس از این دو نفر به کلاس احمد فروتن راد رفت و ردیف‌های موسیقی ایرانی و چند کتاب خارجی را نزد او فرا گرفت.

جواد لشگری ابتدا همکاری خود را با رادیو، در سال ۱۳۲۶ با نواختن آهنگی به نام فتنه آغاز کرد و از سال ۱۳۲۸ رسماً در ارکسترهایمهدی خالدی، مرتضی محجوبی، ابراهیم منصوری و حسین یاحقی شرکت نمود. وی توانست با این آهنگ ماندگار که با شعر رهی معیری و صدای دلکش بود به شهرتی یک شبه برسد.

وی در سال ۱۳۳۲ به سرپرستی ارکستر بزرگ رادیو انتخاب شد و تا سال ۱۳۳۵ سرپرستی این ارکستر را به عهده داشت و در حدود ۳۵۰ آهنگ برای خوانندگانی چون دلکش، مرضیه، الهه، پوران، پروین، سیمین آرین، سیمین غانم و … ساخت. تعداد زیادی از آنها از بهترین آهنگهای ایرانی محسوب می‌شود ترانه‌هایی نظیر نوای دل، تنهایی، فتنه با صدای دلکش، لاله صحرایی، تو بخوان، خنده گل، زورق شکسته با صدای مرضیه، چون موی تو با صدای پوران، به یاد صیاد، رؤیا، ٰتاک، دردآشنا، طوطی، زلف یار با صدای الهه، یاد تو و گلها، شهره شهر با صدای پروین، خوش آمدی با صدای بانو شمس، فصل گل با صدای یاسمین، گل میخک، رقص پروانه، چنگ زهره، تمنای دل با صدای سیمین آرین و غم تنهایی، ابر پائیز با صدای سیمین غانم. وی در سال ۱۳۴۷ طی دعوت نامه‌ای به همکاری با ارکستر گل‌ها خوانده شد.

شاید این محتوا را نیز دوست داشته باشید

جواد لشکری جلد اول آثار خود را با شعر شعرای طراز اول به نام صد آهنگ به چاپ رسانید که چندین بار تجدید چاپ شد. جلد دوم آن نغمه‌های دل‌انگیز نام دارد و جلد سوم آن را نیز در دست تهیه بود. وی در قالب چند آلبوم با نام‌های خوش آمدی، گل میخک و عشق گمشده، ترانه‌ها و تصانیف قدیمی بانضمام آثار جدید خود را با صدای علیرضا افتخاری منتشر کرد که جزو پرفروشترین آلبوم‌های موسیقی ایران محسوب می شوند.

javadlashkari

تصویر صفحه اینستا گرام استاد حسام الدین سراج

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

97 − = 90