استاد یحیی میرزا دولتشاهی را بیشتر بشناسیم

نکوداشت استاد یحیی میرزا دولتشاهی در موزه مکتب کمال الملک
شصت‌و‌یکمین نشست پژوهشی هنر که به نکوداشت استاد یحیی میرزا دولتشاهی، از پیشگامان هنر نقاشی و تصویرسازی و از جمله شاگردان مکتب کمال‌الملک اختصاص دارد، بعدازظهر چهار‌شنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۱۶ تا ۱۸ در باغ نگارستان، موزه‌ی مکتب کمال‌الملک برگزار خواهد شد.
در این مراسم آقایان دکتر محمدرضا بهزادی و کیانوش معتقدی به ایراد سخن خواهند پرداخت و در انتها نیز فیلمی از زندگی این هنرمند معاصر به نمایش درخواهد آمد.
به گزارش روابط عمومی سازمان زیباسازی در این مراسم که توسط سازمان زیباسازی تهران و نشریه تندیس برگزار خواهد شد، نمایشگاهی از آثار، اسناد و عکس‌های استاد یحیی میرزا دولتشاهی پیش روی علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت.
« یحیی میرزا دولتشاهی در سال ۱۲۷۸ خورشیدی در تهران متولد شد. در کودکی به مدرسه ی سنلویی رفت. حسنعلی وزیری، که در آن مدرسه زبان فرانسه درس می داد، وقتی علاقه ی وی را به نقاشی دید، چند اثر سیاه قلم خود را به او نشان داد و بدینوسیله برای نخستین بار با هنر نقاشی آشنا شد.
پدر یحیی نیز الفتی با کمال الملک داشت، به همین جهت توانست به مدرسه استاد راه پیدا کند. در گامهای نخست در مدرسه استاد کمال الملک فن سیاه قلم آموخت و به تدریج تکنیکهای دیگر را نیز تجربه کرد. پس از فراغت از تحصیل در بیست وچهارسالگی، مأمور تأسیس اداره ی صنایع مستظرفه ی قزوین شد و توانست در آن شهر شاگردانی چند تربیت کند. پس از این تجربه، در ۱۳۰۰ دوباره به تهران بازگشت و بنا به درخواست استاد کمال‌الملک، برای تعلیم هنرجویان و نیز انجام کار اداری، در مدرسهی صنایع مستظرفه به کار مشغول شد.
دولتشاهی تا ۱۳۰۶ در مدرسه صنایع مستظرفه سرگرم کار بود و پس از آن به‎عنوان حسابدار به وزارت فرهنگ منتقل شد. اندکی بعد دوباره به آموزش رو آورد و سالها در مدرسه‎های “البرز”، “فیروزکوهی”، “پهلوی” و “خرد” به تعلیم دانشآموزان پرداخت.
دولتشاهی در تصویرسازی کتاب هم طبعآزمایی کرده است. او دوازده تصویر برای کتاب “سپهبد فردوسی” به اجرا درآورد. آثار دیگری از او نیز در کتابهای درسی، نشریات دانش آموزی (۱۳۳۳)، “کیهان بچه ها”، “قصه های عمونوروز” (نوشتهی صبحی مهتدی) و دو کتاب “حساب مصوّر” و “سرودهای سالک” به چاپ رسیده است.
یحیی میرزا دولتشاهی علاوه بر نقاشی، طبعی هم در سرودن غزل داشت. وی در ۱۳۴۱، در یک سانحه ی رانندگی دو پایش شکست و از آن به بعد منزوی و خانه نشین شد و نهایتاً در ۲۶ اسفند ۱۳۷۱ دارفانی را وداع گفت.»
شایان ذکر است نمایشگاه آثار، اسناد و عکس‌های استاد یحیی میرزا دولتشاهی تا ۳۱ فروردین ۱۳۹۶ پیش روی علاقمندان قرار خواهد داشت.
موزه‌ی مکتب کمال‌الملک در میدان بهارستان، خیابان دانشسرا، باغ نگارستان واقع شده است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

6 + 4 =