کژفکریهایی در سطح جام قهرمانان اروپا در شبکه ۳ تلویزیون ایران

نقدی بر ماجرای سانسور لوگوی تیم رم در بازی رم و بارسلونا درسیمای جمهوری اسلامی ایران

نمی دانم بخندم یا ناراحت باشم از اقدام غیر حرفه ای که با لوگوی شناخته شده تیم مشهور«رُم» – که در عرصه ورزش وجهه بین المللی دارد- انجام شده است.
اینکه سازمان صدا و سیما بر اساس فرهنگ جامعه اسلامی اقدام به سانسور برخی تصاویر می کند قابل درک است چرا که که هر رسانه ی دیگری هم در دنیا بر اساس دستور العملهای خاص خود که به فرهنگ و موازین اجتماعیشان مربوط است عمل می کنند. در کشور ما هم قوانین خاصی بر پخش تصاویر تلویزیونی حاکم است مثلاً بر اساس دستورالعملی که در صدا و سیما وجود دارد هرگونه تصاویری که مسائل جنسی را نشان می دهد، ممنوع است و این موضوع هم در مورد انسان ها و هم در مورد حیوان ها به صورت جداگانه مشخص شده اما لوگویی که تیم رم دارد هیچ ارتباطی به مسائل اینچنینی ندارد. تصویر آن نامشخص بوده و تنها نمادی اساطیری است، که در هیچ چارچوبی برای سانسور قرار نمی گیرد.

نکته حائز اهمیت این است که در مورد حذف صحنه های ناشایست، با توجه به اینکه کارشناسان خبره ای در این زمینه در صدا و سیما وجود دارد که به صورت کاملاً حرفه ای اقدام به پوشاندن تصاویر به شیوه (روتوسکوپی)می کنند به طوری که به مضمون خدشه ای وارد نمی شود، تعجب می کنم که چرا در این زمینه کج سلیقگی صورت گرفت و به این شکل با لوگوی باشگاه رم برخورد شد. اما این سانسورها در تصاویری انجام می گیرد که در چارچوب دستورالعمل صدا و سیما قرار دارند و نمی دانم لوگویی که سابقه ای تاریخی دارد با چه منطقی سانسور شده است؟

روال برنامه های تلویزیونی مستقیم به اینگونه است که با تأخیر چند ثانیه ای به منظور نظارت بر تصاویر، پخش زنده داریم وناظر پخش که مسئولیت اصلی در این زمینه را دارد در کنار تهیه کننده برنامه و تهیه کننده پخش زنده حضور داشته اما در خصوص حذف برخی تصاویر حرف آخر را ناظر پخش می زند چراکه نماینده مستقیم مدیریت پخش در برنامه زنده اوست.

با این وجود عقلانی به نظر نمی رسد چنین لوگویی که طراحان خود برنامه بزرگنمایی کرده و در کنار تصویر مجری قرار داده اند، اینگونه سانسور شود و به نظر می رسد تنها سلقیه شخصی موجب شده تا این اقدام صورت گیرد. در غیر اینصورت اگر تشخیص بر این بوده که لوگو نمایش داده نشود، می شد آنرا به صورت کوچک در کنار تصویر مجری قرار داد.
موضوعی که در اینجا اهمیت دارد، سانسور شدن تصویر نقاشی شده پستان گرگ ماده در هنگام شیر دادن به کودکان در لوگوی باشگاه رم نیست، بلکه مخدوش کردن لوگویی است که بازتاب آن در رسانه های بین المللی، تصویری مخدوش از رسانه ملی و پیرو آن، خدشه به فرهنگ کشورمان را به همراه دارد.

اقدام سلیقه ای که یک فرد بر اساس دانش اندک خود نسبت به لوگو و نماد یک باشگاه و فرهنگ اساطیری یک ملت انجام داده است نه تنها اقدامی در خور تقبیح است بلکه منجر به موجی منفی و جریان سازی تبلیغی علیه صدا و سیما شده است و چه خوب بود مسؤلان در این باره فرد مذکور را به یک دوره آموزشی ویژه می فرستادند.

نکته آخر این که این اتفاق را نباید به کل سازمان صدا و سیما ربط داد چراکه به نظر می رسد نتیجه تصمیمی کاملا فردی بوده و این تصمیم با توجه به زنده بودن برنامه و آماده نبودن عوامل و دست اندرکاران برنامه برای اجرای آن به بدترین شکل ممکن صورت گرفته و مسئولیت مستقیم آن تنها به فرد تصمیم گیرنده بر می گردد چرا که می دانم در بین همکاران فهیم من در صداوسیما افراد با سواد و کارشناسان رسانه ای کم نیستند و یک اشتباه را نباید به حساب یک سازمان گذاشت هرچند تعداد اشتباهات افراد در مسند کار در رسانه ملی روز به روز بیشتر می شود.

جریان منفی با یک کلیک

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

57 − = 47